publicatie

Column

Jan Marijnissen:

9 juni: de dag van de waarheid

Zolang de SP in de Tweede Kamer zit – vanaf 1994 – hebben we het neoliberalisme aan de kaak gesteld. Want wij zijn voor kleinere inkomensverschillen; voor goed onderwijs en goede zorg; voor een sterke en correcte overheid; en voor een publieke moraal die zegt dat je samenleven niet alleen kunt.

De afgelopen jaren is voor iedereen het faillissement van het neoliberalisme zichtbaar geworden. Een bankencrisis en een economische crisis, naast de internationale crises die we al hadden. Overheden hebben vele miljarden in de banken moeten steken omdat ze te groot waren om failliet te laten gaan.

De vraag op 9 juni is: hebben we onze les geleerd, of blijft het pappen en nathouden? Na de eerste drie kabinetten Balkenende is er met het kabinet Bos–Balkenende geen kentering gekomen. De hele erfenis van Balkenende I, II en III is intact gebleven, en het nieuwe beleid was niet nieuw maar slechts een voortzetting van het oude beleid. De elektriciteitsbedrijven werden verkocht aan de markt; de thuiszorg moest worden georganiseerd door middel van

commerciële aanbestedingen; onderwijs en zorg zijn niet verbeterd; de bewoners van de volkswijken hebben hoegenaamd niets gemerkt van verbetering; de sloop van woningen ging overal door; van strijd tegen de segregatie was niets te merken. Het is niet moeilijk deze hele column te vullen met voorbeelden van falend beleid. Wouter Bos zei onlangs in zijn Den Uyl-lezing dat hij nu ook de nadelen van ‘meer markt en minder overheid’ inziet. Rijkelijk laat, zeker voor een sociaaldemocraat. Maar daden die bewijzen dat dit nieuwe inzicht ook echt tussen de oren zit, zijn er helaas niet.

Ik ben ervan overtuigd dat zonder de SP het beleid in het volgende kabinet geen haar beter wordt dan het beleid van de achtereenvolgende kabinetten van de afgelopen vijfentwintig jaar. Ik ken de politiek inmiddels goed genoeg om dat te kunnen zeggen. 9 Juni wordt de dag van de waarheid. Trappen de mensen weer in de mooie praatjes, of kijken ze naar wat partijen gedáán hebben? Dat laatste geeft namelijk een betrouwbaarder beeld van de ware aard van de partijen dan hun slogans.

Ook als het om de SP gaat, nodig ik u uit om te kijken naar wat we gedaan hebben de afgelopen jaren, binnen en buiten de Kamer. Laat u s.v.p. daardoor overtuigen.

Jan Marijnissen