publicatie

Spanning, februari 2011

Opinie

Emile Roemer:

De hete fase van de campagne

De campagne gaat zijn laatste, hete fase in. De komende weken zal worden bepaald of het kabinet-Rutte-Verhagen met de gedoogsteun van Geert Wilders een meerderheid in de Eerste Kamer zal halen of niet. Het zal er om spannen. Ik ben er klaar voor en zal me de komende tijd inzetten om te zorgen dat rechts geen stempelmachine in de Senaat krijgt.

Want dat is wat we krijgen als VVD, CDA en PVV een meerderheid krijgen in de Eerste Kamer. Mark Rutte is daarover in het interview dat hij met Elsevier had heel duidelijk geweest. Hij heeft een meerderheid in de Senaat nodig om zijn plannen er doorheen te kunnen drukken. Plannen die vaak met een minieme meerderheid in de Tweede Kamer zijn aangenomen en die Nederland in tweeën zullen splijten.

De Eerste Kamer hoort geen dom stempelapparaat te worden. Daar betalen we die senatoren veel te veel geld voor. Hun taak is het om nog eens goed te kijken of wetsvoorstellen deugen.

Of ze kloppen met de grondwet en internationaal recht. Of ze uitvoerbaar zijn of juist krakkemikkig. Of ze bereiken wat ze beogen of ons eerder van de wal in de sloot helpen.

Senatoren zijn geen stemvee. Van senatoren mogen we verwachten dat ze wetsvoorstellen nog eens heel goed overdenken en zo nodig een second opinion geven. Daarmee kunnen we ongelukken voorkomen, of, zoals het in de negentiende eeuw al werd gezegd: De Eerste Kamer is er niet om het goede te stichten maar om het kwade te voorkomen.

Dit alles komt in het gedrang wanneer rechts een meerderheid krijgt. Maar zover is het nog niet. Op twee maart mogen alle burgers protest aantekenen tegen dit kabinet. Tegen een kabinet dat driekwart van de bevolking laat opdraaien voor de kosten van een crisis waaraan ze part noch deel hebben. En die vakkundig de rijkste 25 procent van de bevolking buiten schot houdt. Terwijl de veroorzakers van de crisis juist onder deze groep te vinden zijn: de graaiende bankiers, de wegkijkende politici en de bestuurders die van goedlopende bedrijven handelswaar maakten die ze op de markt konden verpatsen.

Maar onbekend maakt onbemind. Veel mensen weten nog niet wat er op 2 maart op het spel staat en dat hun stem er wel degelijk toe doet. Daarom wil ik ook een beroep op jullie doen. Jullie zijn nu, meer dan ooit, de handen en voeten van onze partij. Ik hoop dat jullie tot 2 maart – en natuurlijk ook daarna – het SP-visitekaartje willen zijn voor een beter en socialer Nederland. Dan kunnen wij Rutte, Verhagen en Wilders stoppen en komen er nieuwe mogelijkheden voor een ander Nederland. Als ik mijn stinkende best ga doen, mag ik dan ook op jullie rekenen?

Emile Roemer

voorzitter SP-Tweede Kamerfractie

De andere kant van het Binnenhof

De verkiezingen van 2 maart gaan over de Provinciale Staten, maar óók over de Eerste Kamer. Hoe meer SP’ers in de Provinciale Staten, hoe meer SP’ers in de Eerste Kamer. De 75 senatoren kunnen wetten die zijn aangenomen in de Tweede Kamer, alsnog wegstemmen. Soms gebeurt dat ook. Maar hoe gaat dat er eigenlijk aan toe? In het boek ‘De Eerste Kamer, De andere kant van het binnenhof’ komen Eerste Kamerleden van de SP en andere partijen en een historicus aan het woord. Over het verleden van de Eerste Kamer en over de toekomst. Eerste Kamerlid Arjan Vliegenthart is directeur van het Wetenschappelijk Bureau van de SP. Samen met zijn voorganger Ronald van Raak, nu in de Tweede Kamer, stelde hij het boek samen.

Bestellen kan op www.sp.nl/webshop