publicatie

Spanning 10/2012 :: Een mens, een stem beter dan een aandeel, een stem

Spanning, december 2012

Democratisering van de economie

Deze Spanning is een bijzondere. Op verzoek van de Partijraad van de SP staan we stil bij de democratisering van de economie. Voor dit nummer hebben wij bijdragen gekregen van en gesproken met diverse mensen binnen en buiten de partij. In het inleidende artikel schetst Arjan Vliegenthart aan de hand van een achttal vragen, de noodzaak van het thema democratisering van de economie en deze Spanning.

Ronald van Raak en Hans van Heijningen gaan beiden in op utopieën. Maar daar waar Van Raak spreekt over de gevaarlijke utopie van het marktdenken, waar de SP zich fel tegen verzet, heeft Van Heijningen het in zijn artikel juist over ‘reële utopieën’, die bruikbaar kunnen zijn in onze zoektocht naar sociale verandering.

Net als Van Raak betoogt Tiny Kox in zijn artikel dat de gedachte van ‘meer markt en minder overheid’ bij de privatisering en verzelfstandiging van overheidsdiensten onnozel en kortzichtig is gebleken.

In enige artikelen over de coöperatie wordt duidelijk hoe deze ondernemingsvorm kan bijdragen aan meer democratische controle door en zeggenschap van werknemers en consumenten.

SP-senator Geert Reuten schetst in zijn bijdrage de contouren van een economische democratie en bepleit een eerste stap naar democratisering van de economie via een gebrekkig democratisch gekozen Raad van Commissarissen.

Econoom David Hollanders zet zijn vraagtekens bij de democratische waarde van de economische wetenschap, aangezien politici zich bij het nemen van beslissingen nogal eens laten leiden door economen, die ongekozen en niet altijd onafhankelijk zijn.

Sharon Gesthuizen gaat in op de manier waarop de SP in de Tweede Kamer omgaat met het bedrijfsleven. Zij laat zien dat de voorstellen van onze partij wel degelijk goed zijn voor het midden- en kleinbedrijf en daar ook op de nodige steun kunnen rekenen.

Arjan Vliegenthart gaat in twee verschillende bijdragen in op het belang van de Flexwet voor de positie van flexwerkers en op de toekomst van de vakbeweging, die bepalend is voor een socialere economie.

Ondernemingsraad-adviseur Peter Meijer spreekt in zijn artikel over de mogelijkheden en beperkingen van ondernemingsraden in Nederland.

Europarlementariër Dennis de Jong gaat in op de vraag hoe werknemers zich in Europees verband kunnen organiseren, terwijl SP-senator Tuur Elzinga dit op mondiaal niveau doet.

In het kader van consumenten- en burgeracties blikt Tiny Kox terug op de succesvolle IKEA-acties die de SP eind jaren negentig samen met boze klanten voerde tegen kinderarbeid bij de multinational. Spreekt Hans van Heijningen onder meer met Jeroen Merk van de Clean Clothes Campaign over consumentenacties om kinderarbeid in de kledingindustrie in Azië tegen te gaan en houdt Seth Lievense, één van de initiatiefnemers van Occupy Amsterdam, een warm pleidooi voor een werkelijk duurzame economie.