Tweede Kamer Woordvoerder Verkeer, Belastingen en Koopwoningen

Farshad Bashir

'Actievoeren werkt. Je kunt echt iets veranderen als je maar volhoudt'

Farshad Bashir

Biografie

Farshad Bashir (1988) is geboren in de Afghaanse hoofdstad Kabul. Hij vluchtte in 1997 op zijn negende samen met zijn ouders uit Afghanistan. Bashir groeide op in het Friese Mantgum, een dorpje tussen Sneek en Leeuwarden. Bashir maakte het VWO in Sneek af en studeerde in Groningen en Leiden.

Ik vind Nederland een prachtig land. Kijk naar de waterwerken en de infrastructuur. Ik ben trots op de solidariteit van de Nederlanders, de goed georganiseerde zorg, het onderwijs en kleurrijke samenleving.

Bashir werd in 2002 lid van de SP, daarna duurde het niet lang voordat hij actief werd binnen de partij. Hij organiseerde samen met ROOD in Leeuwarden acties, manifestaties en demonstraties. Bijvoorbeeld tegen investeringen in clusterbommen door Nederlandse banken, tegen woningnood onder jongeren, manifestaties tegen de oorlog in Irak en acties voor meer sociale investeringen. Bashir was tevens bestuurslid en gemeenteraadslid in Leeuwarden. Hij is sinds januari 2008 lid van de Tweede Kamer.

We moeten zuinig maar ook meer bewust zijn van de verworven vrijheden in dit land. Velen in andere landen kunnen daar alleen van dromen. En wij hebben die vrijheden hier ‘gewoon’.

Namens de SP-fractie was Bashir tevens lid van de Parlementaire Enquêtecommissie Woningcorporaties. Deze Enquêtecommissie die onder ede verhoorde werd ingesteld na de verscheidene incidenten bij woningcorporaties waar, zoals de Kamer constateerde, laakbaar gedrag door het interne en externe toezicht onvoldoende en te laat is gezien waardoor de belangen van huurders en een stabiele volkshuisvesting in het geding zijn.

Op dit moment is Bashir woordvoerder fiscale zaken en verkeer en vervoer. Farshad Bashir woont samen met zijn vrouw in Zoetermeer.

Waar is Farshad bij betrokken?