Tribune 7/2011 :: 'De eerste slag is gewonnen'

Tribune, juli 2011

‘De eerste slag is gewonnen’

tekst: Rob Janssen en Diederik Olders foto’s: Maurits Gemmink en Diederik Olders

1-0 voor de sociale zekerheid: de Nederlandse gemeenten hebben ‘nee’ gezegd tegen het uitknijpen van de sociale werkplaatsen. Dat gebeurde in het Gelderse Ulft, tijdens het congres van de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) over het bestuursakkoord dat minister Donner met de gemeenten wilde sluiten.

De avond vóór het VNG-congres werden de congresgangers en hun partners getrakteerd op een diner in Doetinchem. De SP trakteerde hen op een demonstratie. SP-Kamerlid Sadet Karabulut loopt mee met twijfelaars om nog eenmaal de argumenten door te nemen.

8 juni. De laatste drie touringcars die tegen de middag parkeren langs de N317 bij Ulft komen uit respectievelijk Kerkrade, Vlissingen en Assen: de actievoerders zijn letterlijk uit alle uithoeken van het land gekomen. Duizenden WSW’ers en leden van vakbonden, GroenLinks, PvdA en SP verzamelen zich rond een podium in een weiland. Daar spreken vakbondsleiders en de fractievoorzitters van genoemde partijen schande van het bezuinigingsplan. Zo zegt Emile Roemer: ‘Ik heb altijd gedacht dat ik in een beschaafd land woon. Maar ik ben bang dat dat beschaafde er vanaf gaat.’

Plots wordt bekend dat het VNG-congres de bezuinigingen op de sociale werkplaatsen niet accepteert. Luid gejuich stijgt op vanaf de weide. Roemer toont zich zeer tevreden. ‘Ik ben blij dat wethouders zich niet laten misbruiken door het kabinet-Rutte. De eerste slag in de strijd tegen de afbraak van de sociale zekerheid is gewonnen.’ Die strijd was niet van vandaag of gisteren. Maandenlang voerde het door de SP opgerichte comité Armoede Werkt Niet actie, samen met de mensen van de sociale werkplaats. ‘Zonder die acties was dit resultaat nooit behaald’, aldus Roemer.

Op de dag van het congres was er een drukbezochte manifestatie tegenover de congreslocatie

Maar hoe gaat het nu verder? Feitelijk kan het kabinet het VNG-oordeel immers gewoon naast zich neerlegen. Volgens SP-Kamerlid Sadet Karabulut is dat niet erg waarschijnlijk, omdat het hoe dan ook de gemeenten zijn die het beleid moeten uitvoeren. Zij schetst twee mogelijkheden: ‘Het kabinet kan tegemoetkomen aan de gemeenten. Daarover lopen inmiddels onderhandelingen en we moeten afwachten hoe een eventueel akkoord er precies uit zal komen te zien. Maar het kabinet kan inderdaad ook gewoon doorgaan met de plannen. Dat betekent dat het conflict blijft. Ik kan je zeggen dat het gemeentelijk verzet dan nóg breder wordt en zich zal uitbreiden naar allerlei andere terreinen, zoals de zorg. Mocht het kabinet zeggen: het gaat gewoon door, dan zeggen wij: dat gaat gewoon niét door.’