publicatie

Tribune 01/2007 :: Marijnissen - Een gelukkig, gezond en strijdbaar 2007!

Tribune, januari 2007

Marijnissen

Een gelukkig, gezond en strijdbaar 2007!

Als ik dit schrijf, hebben CDA, PvdA en CU besloten samen verder te gaan in het formatieproces. De CU is voor het CDA aantrek-kelijker dan de SP: politiek zijn er minder verschillen, maar vooral: de CU is veel kleiner. Het CDA wil zich in een kabinet niet gesteld zien tegenover een blok van PvdA en SP, dat samen meer zetels heeft dan het CDA. Vooralsnog krijgt de historische winst van de SP dus geen vervolg in de vorm van een ‘historisch compromis’ tussen de uitersten, CDA en SP.

Natuurlijk waren wij bereid water bij de wijn te doen om tot zo’n ‘compromis’ te komen. Maar de SP heeft steeds gezegd dat we niet bij het beleid van dít CDA zouden aanschuiven. We zouden slechts deelnemen aan een kabinet dat een ander, menselijker en socialer, beleid zou voeren. Het CDA bleek daar (nog) niet toe bereid. De PvdA was voor het CDA wel acceptabel. Wat dat te betekenen heeft, weten we binnenkort.

In de aanloop naar de verkiezingen beloofden we dat je met een stem op de SP, de SP-fractie groot zou maken, de PvdA links zou houden, de VVD naar huis zou sturen en Balkenende IV onmogelijk zou maken. De eerste en de derde beloften hebben we ingelost. Of al die stemmen op de SP de PvdA werkelijk links zullen houden en een voorzetting van het huidige beleid (Balkenende IV) zullen voorkomen, moeten we nog even afwachten.

2006 was voor de SP en mij een bijzonder jaar: twee mega--successen bij de verkiezingen En een enorme groei van de partij in alle andere opzichten. Dit jaar gaan we verder op dat succes: nieuwe afdelingen oprichten, zodat we overal direct voor iedereen bereikbaar zijn; nieuwe plannen ontwikkelen die mensen mobiliseren voor een menselijker en socialer Nederland; en de grote, nieuwe fractie in de Tweede Kamer inwerken en laten zien dat 25 zetels verschil maakt! Dan zijn er ook nog op 7 maart verkiezingen voor de Provinciale Staten (en, getrapt, voor de Eerste Kamer). Zeker nu het CDA bij de formatiebesprekingen geweigerd heeft te accepteren dat het signaal van de kiezer op 22 november toch echt wijst in de richting van ánder beleid, is het belangrijk dat wij laten zien dat het succes van de SP blijvend is. Daar ziet het gelukkig ook naar uit, de groei van de SP zet door! Maar niets gaat vanzelf, ook niet op 7 maart. NU ZEKER SP! wordt wat mij betreft het thema. Ik hoop en verwacht dat iedereen daar, net als op 22 november, zijn uiterste best voor gaat doen.

Graag wens ik u voor het nieuwe jaar het allerbeste toe. Dat uw wensen vervuld mogen worden, dat uw hoop levend mag blijven en dat uw vertrouwen mag groeien…