publicatie

Tribune 02/2004 - Column Jan Marijnissen

Tribune 20 februari 2004

Jan Marijnissen

Al is de leugen nog zo snel ...

Precies een jaar geleden kwam de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken, Colin Powell, in de Veiligheidsraad van de VN met ‘overtuigende bewijzen’ dat Irak massavernietigingswapens had en aanmaakte. De Franse minister die een en ander niet voor zoete koek wenste te slikken, kreeg onder uit de zak. Diezelfde Colin Powell laat nu in een interview met de Washington Post weten dat hij het destijds misschien toch niet helemaal goed gezien heeft…

Hoe vaak, hoe vaak moet het nog gebeuren vooraleer mensen begrijpen dat Den Dolaard destijds een waar woord sprak, toen hij zei: ‘De eerste dode van elke oorlog is het gezond verstand.’ Anderen hebben ‘de waarheid’ al eens als het eerste slachtoffer van een oorlog aangemerkt. Beide zienswijzen zijn nu – in de zaak van de oorlog tegen Irak – aan de orde, lijkt me.

Nu krijgen van Bush en Blair de inlichtingendiensten de schuld. Zíj zouden fouten hebben gemaakt, de heren zelf natuurlijk niet. Ze hebben om tijd te rekken nu allebei een ‘objectief’ onderzoek aangekondigd. Zowel in de VS als in het Verenigd Koninkrijk gaan nu commissies de zaak onderzoeken. Tsja…

Ik kan me herinneren dat er zowel na de oorlog op de Balkan, als eerder na de eerste Golfoorlog veel kritiek is geweest op de volgzaamheid en vooringenomenheid van de media. Ook in ons land. In de Golfoorlog (begin jaren negentig) werd alles wat door de Amerikaanse propaganda werd bedacht voor waar aangenomen en uitgezonden of afgedrukt. (Wat heb ik me in die tijd geërgerd aan bijvoorbeeld NOVA!). Ook ten tijde van de Balkanoorlog, bleek later, hebben belangrijke kranten in ons land (De Volkskrant bijvoorbeeld) ondubbelzinnig partij gekozen in het conflict. De burgeroorlog werd opgedeeld in goed en slecht. Voor nuance was geen plek.

Ook inzake Irak hebben de media over het algemeen de Amerikaanse weergave van de feiten klakkeloos overgenomen. Ten onrechte, blijkt nu (weer). Maar niet alleen of juist de media zouden eens goed moeten nadenken over hun policy, wat te denken van het kabinet en partijen als VVD, CDA, D66 en LPF? Zij hebben zich op basis van leugens laten verleiden tot steun aan de oorlog van het duo Bush-Blair.

Laten we niet vergeten dat deze oorlog een gevaarlijk precedent heeft geschapen. De extreme arrogantie van de B2 (Oh nee: de B3, Balkenende moeten we niet vergeten…) heeft geleid tot een zogenaamde preventieve oorlog zónder toestemming van de VN!

Inhoud

• Iedereen had zo zijn eigen versie bij het conflict tussen Ali Lazrak en de SP. Gedurende deze periode zocht Jan Marijnissen vooral achter de schermen naar een oplossing. Nu doet hij zijn verhaal.
  • Succesvol communistisch bestuur in de praktijk van een parlementaire democratie. Dat is te bewonderen in de Indiase deelstaat West-Bengalen, waar de CPI(M) al langer dan 25 jaar de lakens uitdeelt. Preeti Lakwijk en Ronald van Raak spraken met partijsecretaris Prakash Karat.
  • Wielrennen is een stukje cultuur, zegt tv-commentator/sportjournalist Jean Nelissen. Zijn stem, anekdotes en parate kennis geven de wielrennerij al meer dan vijfendertig jaar de heroiek en romantiek die de sport tegelijkertijd ook des volks maakt. Een interview.
  • Heeft een voormalig provinciaal-Statenlid dat in zijn nieuwe baan meer verdient dan ooit, recht op een wachtgelduitkering? Het morele antwoord is ongetwijfeld een hartgrondig 'nee'. Maar het tegenovergestelde gebeurt. Een ontboezemend verslag.
  • Adam Curry, dé Nederlandse internetpionier, trok Marijnissen over de streep om zich bloot te geven in de virtuele wereld. Johan van den Hout en Herman Beekers spraken de voormalige diskjockey in zijn Amsterdamse hoofdkwartier.
  • Column van Jan Marijnissen: Al is de leugen nog zo snel...
  • Maha Aitelberd is één van de 43.538