publicatie

Opinie:

Coalitiepartners

Tekst: Hans van Heijningen

In ons land kennen we een systeem van evenredige vertegenwoordiging. Het voordeel daarvan is – en zelfs Wiegel is het daarmee eens – dat kleinere partijen met uitgesproken opvattingen in de Kamer vertegenwoordigd zijn. Die partijen kunnen hun invloed optimaal benutten om de ‘middle of the road’-partijen tot heldere keuzes en actie aan te zetten. In dit opzicht heeft de SP haar historisch bestaansrecht de afgelopen zestien jaar dubbel en dwars bewezen.

Ga even met mij mee en klik linksboven op www.sp.nl op ‘overzicht’ en vervolgens op ‘resultaten’. Dankzij onze partij is de marktwerking in de thuiszorg teruggedrongen, wordt kleinschaligheid in zorg en onderwijs niet langer als ‘retro’ beschouwd, bestaat de Balkenende-norm binnen de publieke sector, worden klokkenluiders niet langer gesloopt maar beschermd, staat de tweedeling op scholen en in wijken op de agenda en zijn er belangrijke maatregelen tegen armoede genomen.

De SP heeft de afgelopen periode ook het doen en laten van vooral de PvdA – die net als wij zegt op te komen voor de belangen van gewone mensen – sterk beïnvloed. In feite kijken PvdA-politici voortdurend over hun schouder om te zien wat de SP doet en proberen zij te voorkomen dat een nog groter deel van haar achterban op ons stemt of zich bij ons aansluit.

Voorlopig lijken de rechtse partijen in ons land er electoraal beter voor te staan dan de linkse partijen. Dat heeft minder met politiek dan met massapsychologie te maken. Onder normale omstandigheden voelt de helft van de mensen wel iets voor veranderingen die tot een betere spreiding van kennis, macht en inkomen moeten leiden. Maar in tijden van crisis zijn mensen eerder geneigd om alles bij het oude te laten en hun heil te zoeken bij gevestigde autoriteiten. In ons land tot VVDpolitici als Rutte, Zalm, Van Baalen, Opstelten en Kroes. Politici dus die kilo’s boter op hun hoofd hebben door hun liberale beleid en hun afschuw van politieke sturing en controle op financiën en economie. Omdat deze politici in de ogen van veel mensen deskundigheid en autoriteit uitstralen en omdat ze volgens de gevestigde politiek en de media niet verantwoordelijk zijn voor de huidige crisis, dreigen massa’s mensen opnieuw een kaartje te kopen voor de trein waarvan heel veel andere mensen gelukkig weten dat de remmen kapot zijn.

Mocht er na het sluiten van de stembus een mogelijkheid bestaan om een regering te vormen die de belangen van de grote meerderheid van mensen tot richtsnoer voor beleid neemt, dan zal de SP daar graag over meepraten. Een regering dus die de inkomensverschillen verkleint, de publieke sector versterkt en een internationaal beleid voorstaat waar we ons niet voor hoeven te schamen. Zo niet, dan weten we wat ons de komende jaren te doen staat. We zullen dan op straat en in de Kamer aan de slag gaan met onze vaste coalitiepartners: de schoonmakers, de vrouwen in de thuiszorg, de postbodes, de mensen van de gemeentereiniging, de havenarbeiders en alle andere Nederlanders die vechten voor het behoud van hun koopkracht, het recht op werk en respect. De verkiezingen van 9 juni zijn vanuit dit perspectief niet allesbepalend maar wel heel belangrijk. Ze bepalen wie de rekening van de crisis als eerste op zijn bordje krijgt.

Emile, onze volksvertegenwoordigers en de mensen op ons partijbureau zijn er klaar voor om die rekening te bezorgen waar die thuishoort. Samen met jullie, enkele duizenden actieve SP’ers, spannen we ons in om zoveel mogelijk mensen ervan te overtuigen dat een beter Nederland voor minder geld echt mogelijk is. Doe jij mee?