publicatie

Tribune 4/2010 :: HET KAN voor ’t eerst in Boxmeer!

Tribune, april 2010

Op naar 9 juni

HET KAN voor ’t eerst in Boxmeer!

Op 27 maart zette Emile Roemer in zijn woonplaats Boxmeer alvast de toon voor de rit naar de Kamerverkiezingen op 9 juni.

Tekst Rob Janssen Foto’s Bas Stoffelsen

Nee, een “buukske” met Emile Roemer hoeft ze niet. De oudere mevrouw is duidelijk, als een Boxmeerse SP’er haar de Tribune met de SP-leider op de cover aanbiedt. En ze heeft een reden: “Ik ken Emile beter dan jullie. Ik heb z’n kinderen zien opgroeien.” Zo gaat dat op deze zaterdagmiddag in Boxmeer. Iedereen kent Emile en Emile kent iedereen, zo lijkt het. In winkelcentrum De Kloostertuin doet de SP-leider, begeleid door een twintigtal partijgenoten, ongeveer een half uur over honderd meter want om de haverklap wordt hij aangesproken door bekenden. “Hee Emile, hoe is het?” Felicitaties en gelukwensen alom. Een andere voorbijganger is iets opgevallen: “Emile jonge, woar hedde ow stropdas gelaten?” “Och Sjef, ’t is zaterdag hè”, antwoordt Roemer lachend aan de zoveelste bekende.

Even tevoren heeft Roemer eigenhandig de allereerste ‘HET KAN’-megabanner geplakt. Met vaste hand en flinke klodders lijm (“Ik heb dertig jaar ervaring hiermee”) bracht hij de levensgrote slogan ‘HET KAN – ZORG VOOR IEDEREEN’ aan op een van Boxmeers raadsverkiezingsborden die sinds 3 maart staan te wachten op de landelijke verkiezingscampagne. Boxmeer is de eerste van 140 lokale SP-afdelingen waar de nieuwe megabanners opgeplakt worden. Roemer: “De echte verkiezingscampagne begint met ons congres op 24 april. Maar de komende maand is voor ons het perfecte moment om met z’n allen de straat op te gaan en met iedereen het gesprek aan te gaan over hoe het volgens ons óók kan in ons land. Terwijl anderen het vooral menen te moeten hebben over hoofddoeken en theedrinken, gaan wij het hebben over wat er in crisistijd echt toe doet. Hoe houden we de AOW op 65? Hoe geven we mensen met weinig geld wat meer en vragen we aan mensen met veel geld wat extra? En hoe leggen we de rekening van de crisis vooral daar waar die thuishoort: bij banken, beleggers, speculanten en grootverdieners?”

“Een beter Nederland in de steigers zetten”

Eerder die week had Roemer het SP- conceptverkiezingsprogramma ‘Een beter Nederland voor minder geld’ gepresenteerd. Daarmee komt de partij met een ambitieus, haalbaar en betaalbaar programma waarmee gekozen wordt voor zekerheid in crisistijd. Speerpunten zijn een eerlijke verdeling van de pijn van de crisis, het geven van zekerheid aan mensen in crisistijd – onder meer door bescherming van de publieke sector – en perspectief bieden door middel van de opbouw van een menselijker, socialer en duurzamer Nederland. Roemer: “Na alle gemiste kansen van Balkenende IV kan alleen een stabiele regering voor een socialer en duurzamer beleid zorgen. De SP is klaar voor zo’n regering en zoekt samenwerking met andere partijen die een beter Nederland in de steigers willen zetten.”