publicatie

Bij de buren

De Nijmeegse turbo SP in Waalstad voerde campagne in de hoogste versnelling

Tekst Rob Janssen

Zoveel is zeker, de verkiezingscampagne van de SP was de beste van allemaal. Maar in Nijmegen deden ze er nog wat schepjes bovenop. De droom werd uiteindelijk waarheid: de SP werd de grootste in de Waalstad. Hoe lokale creativiteit en enthousiasme leidden tot een fantastisch resultaat.

Zo zie je ze niet vaak meer: een puntgave Fiat 500. Logisch, want het piepkleine wagentje werd maar tot 1975 geproduceerd. En vandaag, zaterdag 18 november, heeft de Nijmeegse SP een knalrood exemplaar naast de verkiezingsstand in het stadscentrum gezet. Vanzelfsprekend uitgedost met de nodige tomaten. Neem daarbij de tomatensoep, de SP-ballonnen, vier bergen schuursponsjes, en een massale toeloop is gegarandeerd. Om twee uur ’s middags verdringt zich dan ook een grote menigte voor de SP-stand. Daar kunnen de PvdA-‘buren’, met een kraam pal naast die van de SP, niet tegenop. En de overburen, het CDA, al helemaal niet. “Het grote verschil is het enthousiasme”, vindt SP’er Bert Peterse: “Het stráált er bij ons van af”.

Enthousiasme en Creativiteit; ze worden bij de SP in Nijmegen met hoofdletters geschreven. De partij voerde in de aanloop naar 22 november een intensieve campagne in de – enorme – regio; de afdeling Nijmegen beslaat het hele Gelderse gebied tussen Druten, Millingen, Elst en Mook. Maar ze koppelde daaraan ook originele, eigen initiatieven. Zo was er bijvoorbeeld de posterwedstrijd, waarbij een prijs (een diner voor twee) werd uitgeloofd voor degene die het SP-campagnemateriaal het origineelst wist te gebruiken. Met als gevolg dat er in en rondom de Waalstad huizen te zien waren, waarvan de complete voorgevel in SP-stijl was uitgedost. Auto’s, fietsen en motoren reden rond met ‘NU SP’.

Op de internetsite van SP-Nijmegen werd een heuse ‘Campagnebioscoop’ gelanceerd. In grappige filmpjes met de nodige zelfspot waren de campagne-activiteiten te volgen. Het anderhalve minuut durende filmpje ‘Plakken’ was een regelrechte hit: 2500 keer werd het bekeken en ook Jan Marijnissen sierde er zijn weblog mee op. ‘Plakken’ is dan ook een bijzonder komisch filmpje in zwart-wit, waarin twee mannen SP-posters proberen te plakken maar elkaar natuurlijk met de ladder omver duwen, over de emmer lijm struikelen, van de trap vallen, en uiteraard laat de poster los. Omlijst met het geluid van een supersnel pianodeuntje en hopeloos gedateerde tekstblokjes als “Oh jee!” en “Pas toch op!” Gelukkig komt het wél allemaal goed en hangt Jan er uiteindelijk pico bello bij.

“Het zag er zó grappig uit dat we er een filmpje van hebben gemaakt”

“We hebben in de afdeling veel overleg gevoerd over de vraag hoe we deze campagne wat creatiever konden vormgeven dan anders”, vertelt raadslid Matthias van Hunnik. Maar de beste ideeën ontstonden min of meer spontaan. “Toen het campagnemateriaal werd afgeleverd in het afdelingspand, moesten al die posters, folders en flyers de kelder in en daarvoor hadden we een glijbaan gemaakt. Dat zag er zó grappig uit dat we er een filmpje van hebben gemaakt en online hebben gezet.” Daar rolde het idee van een ‘Campagnebioscoop’ uit voort met andere vermakelijke scènes. Een beetje creatieveling draait er zijn hand niet voor om, vindt van Hunnik. Maar toegegeven: het slapstickfilmpje maak je niet ‘eventjes’. Van Hunnik, zelf een van hoofdrolspelers, monteerde het geheel. “We hebben alle scènes opgenomen met een digitaal cameraatje en vervolgens op de pc verknutseld tot het er uitzag als een jaren-20-filmpje. Aardig wat werk, ja, maar ook zo verschrikkelijk leuk om te doen.”

Ondertussen, bij de knalrode Fiat 500, is Jos van Rens, ook SP-raadslid, druk in gesprek met een voorbijganger. Laatstgenoemde heeft het Telegraaf-artikel van vandaag ‘Pas op voor Marijnissen’ meegebracht, waarin de ondergang van Nederland wordt beloofd als de ‘geldsmijters’ van de SP aan de macht komen. Van Rens neemt uitgebreid de tijd om die bangmakerij te ontzenuwen. Niet onbelangrijk natuurlijk, want tot aan de verkiezingen is het nog maar vier dagen en de peilingen van Maurice de Hond hebben zojuist aangegeven, dat de PvdA weer terrein aan het terugwinnen is. Ten koste van de SP. Raadslid Jola van Dijk probeert de eventuele teleurstelling bij voorbaat te neutraliseren. “Als we vanaf vandaag nog elke dag twee zetels verliezen, dan houden we op de 22ste nog achttien zetels over en da’s nog steeds een verdubbeling hoor.” Dat mag kloppen, maar de meeste van haar kameraden dromen toch heus van méér...

Een paar meter verderop staat PvdA-wethouder Paul Depla, wiens broer Staf Kamerlid is voor de sociaal-democraten. Hoe voelt het om pal naast de grote concurrent te staan? “Oh, maar ik zie de SP niet als de grote concurrent”, reageert Depla spontaan. “Kijk maar hoe prima SP en PvdA hier in Nijmegen samenwerken (PvdA, GroenLinks en SP vormen sinds 2002 een succesvolle coalitie – red). Ons gezamenlijke belang is dit kabinet weg krijgen. Ervoor zorgen dat CDA en VVD geen meerderheid krijgen, dáár gaat het om”, vindt Depla.

“Stem met verstand, stem PvdA”, roept een PvdA’er intussen. Daarbij paradeert hij tot ergernis van de SP’ers heen en weer bij de Fiat. Immers: hebben SP-stemmers dan geen verstand? “Ja nee, zo bedoel ik het niet”, haast Jan van der Zant – want zo heet hij – zich te zeggen. “Ik bedoel te zeggen: ‘Als u na vierenhalf jaar Balkenende ander beleid wil, stem dan met verstand’.” En dat klinkt al een stuk plausibeler.

“Ik heb op jullie gestemd hoor, en doe Jan Marijnissen de groeten!”

Op die gedenkwaardige avond van de 22e november gaat een polonaise door het Nijmeegse afdelingspand. Natuurlijk ter ere van de bijna-verdrievoudiging van de SP-Kamerfractie. Maar niet alleen daarom. In Nijmegen is de SP de grootste geworden. 25,3 procent van de kiezers in de Waalstad stemde SP en daarmee werd de PvdA als nummer één van de troon gestoten. In sommige wijken kwam het SP-percentage zelfs boven de 35 procent uit. In het hele gebied dat binnen de actieradius van de afdeling Nijmegen valt, is veel SP gestemd. Zoals in Groesbeek (19,3 procent), Wijchen (21 procent), Beuningen (21,5) en Druten (21). In meer landelijke en verderaf gelegen plaatsen als Millingen aan de Rijn (23,9), Mook (17,1) en Heumen (17,2) scoorde de partij eveneens verrassend goed. Het lijdt geen twijfel of de Nijmeegse SP-campagne heeft de landelijke versterkt, als een soort extra turbo.

Op de turbo volgt op zaterdag 25 november nog een toepasselijke ‘nabrander’. Als dank voor de grote steun worden er in de binnenstad bonbons, mini-Dickmans, ballonnen, sponsjes en stickers uitgedeeld. Ook de duizend extra bonbons die nog even snel bij een groothandel worden aangeschaft, zijn binnen een uur op. Veel gehoorde reactie: “Ik heb op jullie gestemd hoor, en doe Jan Marijnissen de groeten!”

Nijmegen ziet het wel zitten met de SP. Een enquête onder het winkelende publiek geeft als resultaat dat negentig procent het terecht vindt als de SP gaat meedoen in de regering.