publicatie

Tribune, september 2012

ROOD Zomerschool 2012

Tekst: Lesley Arp foto's: ROOD

Alle ins en outs van het thema democratie zijn tegen het licht gehouden tijdens de ROOD Zomerschool. Van 14 tot en met 19 juli kwamen zo’n veertig SP-jongeren uit heel het land bijeen in de bossen bij Meppel. Met de verkiezingen in aantocht kon het thema niet actueler zijn. Maar uit de diverse scholingen bleek duidelijk dat democratie veel meer inhoudt dan eens in de vier jaar je stem uitbrengen.

Dat de parlementaire democratie in Nederland niet uit het niets is ontstaan maar een resultaat is van een lange strijd bleek duidelijk uit de scholing van Frank Futselaar, Statenlid in Overijssel. En de strijd van mensen om hun stem gehoord te krijgen duurt nog altijd voort; niet alleen bij de stembus maar ook op straat. Zo sprak Lilian Marijnissen over haar ervaringen met ‘organizing’ in de zorg. In een tijd dat de overheid zorginstanties vrij spel geeft om hun medewerkers onder steeds grotere druk te zetten, slaan de medewerkers de handen ineen om in verzet te komen tegen de verschraling van de zorg en te strijden voor een betere CAO.

Econoom Arjo Klamer pleitte tijdens zijn scholing voor een economisch systeem waarin niet langer winstmaximalisatie en bureaucratie, maar de samenleving leidend is. Klamers bevlogen verhaal lokte vragen uit: ‘Hoe kunnen wij hieraan bijdragen?’ Klamer tipte de aanwezigen om in campagnetijd mensen vooral te vragen wat zij écht belangrijk vinden. Dan zal blijken dat veruit de meeste mensen in een land willen leven dat niet draait om zelfverrijking, maar waarin men omkijkt naar elkaar.

Gezelligheid en inhoud

Dat ROOD-leden niet alleen denken en discussiëren maar vooral houden van doen bleek wel tijdens de verschillende programma-onderdelen die in het teken stonden van actie en campagne. Creatieve plannen voor ludieke acties werden uitgewisseld, discussies op straat werden geoefend en SP-persvoorlichter Peter Kwint besprak de do’s en don’ts voor het voeren van een sterke lokale campagne. Ook tijdens een heuse bonte avond konden ROOD-leden hun verborgen talenten etaleren. Zo passeerden Diederik Samsom, Sybrand van Haersma Buma en Rita Verdonk de revue in een humoristisch toneelstuk over de ontwikkeling van de campagnespot door de jaren heen. De deelnemers kregen bovendien voldoende lichaamsbeweging: twee Zutphense ROOD-leden gaven salsalessen en organiseerden een intensieve ochtendgymnastiek-sessie. Een huiveringwekkende nachtelijke vossenjacht mocht ook niet ontbreken.

Door de combinatie van inhoud en gezelligheid is de Zomerschool ideaal voor leden om kennis te maken met ROOD. Burak Yildiz uit Rotterdam: ‘Toen ik me inschreef wist ik niet goed wat ik moest verwachten; ik kende nog niemand. Toch heb ik een fantastische tijd gehad. Tijdens de economie-scholing van Klamer heb ik inspirerende theorieën gehoord die op school nooit aan de orde zijn gekomen. Ook brengt de zomerschool je dichter bij de SP-Kamerleden. Zo gaf Harry van Bommel, een van mijn inspiratiebronnen, ook een scholing. Mooi om te zien hoe geïnteresseerd hij was in onze ideeën over internationale politiek.’ Ook voor Joost Heuvelink, actief bij ROOD Zutphen, was het de eerste Zomerschool. ‘Normaal gesproken kan ik niet lang stilzitten en luisteren, maar hier heb ik me geen moment verveeld. Voor actieve ROOD-leden is dit de ideale gelegenheid om ervaringen en ideeën uit te wisselen. De Zomerschool gaf me weer een extra boost om aan de slag te gaan voor ROOD. Volgend jaar ben ik er zeker weer bij!’