publicatie

Tribune, september 2012

Column

De finale

We hebben een enerverende sportzomer achter de rug, met veel hoogte- en dieptepunten. Thuis hebben we de afspraak gemaakt het niet meer over het EK Voetbal te hebben.

Onze finale komt nu erg snel dichterbij. En het belooft heel spannend te worden: welke toekomst kiest Nederland voor zichzelf en Europa? Welk cijfer krijgt onze partij van de kiezer? Op 12 september worden we door de hoogste macht in een democratie – de kiezer – gewogen. En tegen de uitspraak van de kiezer is geen beroep mogelijk. Zijn wil is wet.

Ik kan niet wachten tot het op de verkiezingsavond 21.00 uur is en de eerste exitpolls bekend worden gemaakt. Meestal is dan meteen duidelijk wat de trend is. Als er zo iets bestaat als ‘loon naar werken’, dan kan het niet anders dan dat we fors gaan winnen.

Hoewel het kabinet voortijdig ten val kwam, en we dus plotseling de campagne versneld moesten opstarten, is alles toch goed verlopen. Ik dank de vele duizenden activisten die al die miljoenen huizen langs geweest zijn; onze plakkers; onze mensen van de SoepExpress én IJsExpress: de makers van onze films en spotjes; het campagneteam; de jongeren van ROOD, jong in de SP; de kandidaten die tienduizenden kilometers hebben gereisd om echt overal aanwezig te zijn. Ik dank ook jou voor je inzet. Het succes van de SP is het succes van ons allemaal.

We hebben nog een paar dagen tot de verkiezingen. Probeer dóór te gaan met de campagne tot op woensdagavond om negen uur de stembussen sluiten. Er zijn heel veel mensen die pas op het laatste moment beslissen op wie ze gaan stemmen. En, élke stem telt, nu meer dan ooit. Je weet: met een stem op de SP maak je de SP groot, en daarmee ons land menselijker en socialer. Ik wens je een fijne avond, op 12 september.

Jan Marijnissen