publicatie

Column

Emile Roemer

Alles voor de winst

Mag je camera’s op de eerste hulp hangen voor het maken van commerciële televisie? Is het uit te leggen dat er fors bezuinigd wordt op de zorg, terwijl tegelijkertijd ziekenhuizen winst mogen maken? Kan een VVD-minister nog uitleggen dat de zorg onbetaalbaar wordt terwijl zij artsen aanmoedigt om zoveel mogelijk ‘productie te draaien’?

Het zijn retorische vragen, maar ze maken één ding heel duidelijk. Dit kabinet maakt van onze zorgsector een speelplaats voor snelle jongens die grof willen verdienen aan de ellende van anderen. Loek Winter, een van Nederlands bekendste ‘zorgondernemers’ zei het zelf op een congres: ‘De marges in de gezondheidszorg zijn erg hoog. We kunnen allemaal heel erg veel geld verdienen.’

Ik vraag me wel eens af voor wie de VVD dit eigenlijk allemaal doet. Zou dat echt zijn om mensen als Loek Winter aan een extra zakcentje te helpen? Het dient verder immers geen enkel doel. Het ‘productie draaien’ in de zorg leidt nu al tot enorme kostenstijgingen.

Het standpunt van dit kabinet wordt extra bizar wanneer je bedenkt dat ze in Zweden juist weer terugkomen op het invoeren van marktwerking in de zorg. In Stockholm ontstond grote ophef toen bleek dat ouderen werden verwaarloosd omdat de private investeerders winst belangrijker vonden dan investeren in voldoende personeel. Zorginstellingen kwamen in opspraak omdat vele miljoenen in particuliere zakken verdwenen.

Dit is hoe VVD-zorg er in de praktijk uitziet. Minder zorg voor meer geld, zodat snelle jongens hun zakken kunnen vullen met uw premiegeld.

Emile Roemer, fractievoorzitter SP