publicatie

Tribune 4/2011 :: We hebben nu al overwerkte juffen en meesters

Tribune, april 2011

‘We hebben nu al overwerkte juffen en meesters’

Woede alom in het speciaal onderwijs. Het kabinet wil 300 miljoen bezuinigen op zorgleerlingen. SP-Tweede Kamerlid Manja Smits legt uit waarom dit een slechte bezuiniging is.

Foto: Bas Stoffelsen

› Wat is een zorgleerling eigenlijk?

‘Een leerling die extra zorg of aandacht nodig heeft. Dat kan tijdelijk zijn, of niet heel ernstig – denk aan echtscheidingsperikelen of dyslexie – maar ook heel heftig. Zoals meervoudige handicaps en zware gedragsproblemen; daar draait het in de discussie vooral om.’

› Hoe wil het kabinet die 300 miljoen euro besparen?

‘Door grotere klassen in het speciaal onderwijs, afschaffen van ambulante begeleiding en snijden in de bureaucratie. Wat goed klinkt, maar helaas wordt er juist gesneden in budgetten die voorkómen dat kinderen naar het speciaal onderwijs moeten en in tijdelijke oplossingen. Een kind dat plotseling de klas kort en klein slaat, moet dan meteen naar het speciaal onderwijs. Waar niet eens plaats is!’

› Is het voor zorgkinderen beter om mee te doen in een gewone school?

‘Meestal zijn de handicaps en problemen te groot. Er zijn al te grote klassen; we hebben nu al overwerkte juffen en meesters. Het is een mooie ambitie, hoor. Maar als je dat wilt, moet je investeren in kleinere klassen, zodat de juf aandacht kan geven. En juist méér investeren in extra begeleiding voor kinderen met een handicap of stoornis. Het kabinet wil meer zorgkinderen op gewone scholen, maar daarvoor is nu juist ambulante begeleiding bedacht. Dan moeten ze daar dus geen miljoenen op gaan bezuinigen. Nu komen er duizenden ontslagen, het gaat ten koste van tienduizenden kinderen en nóg meer gewone kinderen – want die worden de dupe van de extra moeilijkheden in de klas.’

› Dus het is tijd voor actie?

‘Jazeker. De afgelopen maanden kwam het speciaal onderwijs al in opstand; en SP-afdelingen kunnen ons helpen met ons onderzoek naar de gevolgen voor scholen en discussieavonden organiseren met ouders, scholen en geïnteresseerden. Ik kom graag langs. Wie wil helpen, kan me mailen.

‘Wij Worden in de steek gelaten’

Camilla van der Burgt, assistent-makelaar en vastgoedadviseur, heeft twee verstandelijk beperkte zoons: Jacky (13) en Jordy (5). Tijdens het grote NOS-verkiezingsdebat, op 1 maart, vroeg ze CDA’er Eelco Brinkman naar de kabinetsplannen voor het speciaal onderwijs. Op haar vraag: ‘Waarom wordt de schijn gewekt dat mijn kinderen de investering van uw kabinet niet waard zijn?’, kwam hij niet verder dan een ongeloofwaardige belofte. ‘U kunt mij erop aanspreken: uw kinderen houden die zorg.’ Van der Burgt had tijdens de uitzending nog medelijden met Brinkman, maar dat is nu wel over: ‘Wij vechten al jaren om de kinderen te kunnen geven wat normale kinderen ook hebben. De regeringspartijen doen alsof wij alles maar gratis krijgen. We hebben juist zoveel extra kosten: speciale schoentjes, logopedie, enzovoort. Nu al bezuinigt de gemeente op het speciale vervoer van en naar school en kan vanwege bezuinigingen mijn kind niet meer mee schoolzwemmen. Nu weer die 300 miljoen, wij worden in de steek gelaten.’ Ze wil ook graag iets rechtzetten: ‘Tijdens de uitzending mocht ook een ondernemer een vraag stellen. Hij noemde de regering fantastisch en bleek later een campagneleider van het CDA te zijn: Peter Noordhoek. Toen dat uitkwam, dachten mensen dat ik dan ook wel van een partij zou zijn. Maar dat is niet zo: ik ben gewoon een moeder die heel bezorgd is over de toekomst van haar kinderen en haar gezin.’

Zie ook: www.passendonderwijspastniet.nl