publicatie

Column

Jan Marijnissen

Tweehonderd afdelingen

Sinds ruim een half jaar is de hele partij koortsachtig in de weer om het aantal SP-afdelingen in het land fors uit te breiden. Momenteel hebben we er honderdveertig, en we willen voor het eind van het jaar op tweehonderd zitten. U hebt ongetwijfeld al eens in de Tribune gelezen over deze campagne.

Elk lid van de partij valt onder een afdeling. Zo is inspraak en medezeggenschap voor elk lid gewaarborgd. Maar soms vallen er dus meerdere gemeenten onder één afdeling. Dat vinden we niet ideaal. Immers, de bewoners van veel gemeenten blijven zo verstoken van de inzet van de SP voor hun buurt en stad. Daarom willen we naar meer zelfstandige SP-afdelingen.

Momenteel zijn we in meer dan zestig steden bezig met het bezoeken van onze leden, om de animo te peilen voor actieve betrokkenheid bij een nieuw op te zetten afdeling. Na al deze bezoeken wordt er een werkgroep gevormd die aan de slag gaat met het doen van onderzoek in de stad naar de noden en problemen van de mensen en met scholing over de uitgangspunten, ideeën en standpunten van de partij.

De campagne verloopt tot nu toe naar wens. Het ziet ernaar uit dat we aan het begin van het volgend jaar inderdaad fors gegroeid zijn en veel meer afdelingen hebben.

Maar toch wil ik een beroep op u doen als lid van de partij en lezer van de Tribune. Voor het welslagen van zo’n grote en langdurige campagne is de betrokkenheid van iedereen van belang. Daarom mijn verzoek aan u: mocht u nou ook een rol voor uzelf zien weggelegd omdat er in uw gemeente nog geen SP-afdeling is, aarzel dan niet en meld het ons. U kunt contact opnemen met de afdeling waar u nu onder valt, of met het hoofdkantoor. Doet u mee?

Jan Marijnissen