publicatie

Column

Emile Roemer

De wereld in brand

Wie het nieuws ook maar een beetje volgt, kan er niet omheen: de wereld staat in brand. De vreselijke aardbeving in Japan, gevolgd door een tsunami en de grootste kernramp sinds Tsjernobyl, de protesten die in het Midden-Oosten zelfs de stevigste dictaturen aan het wankelen brengen: zonder dat je het misschien direct voelt, zijn we onderdeel van een historische omwenteling.

De demonstranten in het Midden-Oosten doen mij denken aan de gewone burgers die in opstand kwamen in het voormalig Oostblok. De tijden zijn anders en de aanleiding verschilt, en de uitkomst is nog uiterst onzeker, maar één ding lijkt duidelijk: uiteindelijk krijgt ieder onderdrukkend regime te maken met het volk, dat vrijheid eist.

Het Westen zou zich bescheiden moeten opstellen wanneer het gaat om inmenging in nieuwe conflicten. Tot voor kort werden de tirannen immers vooral gezien als goede afnemers van onze wapens in plaats van wrede onderdrukkers. Minstens zo belangrijk als acute hulp aan beschoten burgers is het om tirannen het wapentuig te ontzeggen waarmee zij hun eigen bevolking onderdrukken.

Nederland heeft hier een belangrijke rol in. Wij zijn een grote wapenexporterende natie en daar ben ik bepaald niet trots op. We moeten daar snel een einde aan maken, willen we echt invulling geven aan een kernwaarde als internationale solidariteit.