SP Tribune 05/2005 :: Het Palestijnse leven

Tribune, 13 mei 2005

Het Palestijnse leven

Palestijnen zijn geen zelfmoordenaars, maar gewone mensen die iets proberen te maken van hun leven. Dat is de boodschap van de tentoonstelling ‘Het Palestijnse Leven’ die van 11 tot en met 30 april op uitnodiging van ROOD door Nederland toerde.

Tekst: Marco ten Brake en Renske Leijten

Foto's: An-Najah National University

‘We hopen met deze tentoonstelling organisaties uit internationale gemeenschap uit te nodigen om meer aandacht te besteden aan het lijden van vier miljoen Palestijnen,’ zeggen Ablah Rwais en Fawaz Lubbadeh. Met twee medestudenten van de An-Najah National University uit Nablus (Palestina) begeleidden zij de expositie. ‘Ook willen we dat er druk uitgeoefend wordt op de Israëlische ­bezettingsmacht om zich terug te trekken uit de Palestijnse gebieden en de VN-resoluties 242 en 194 na te komen. Tot slot brengen we een vredesboodschap aan het Israëlische volk. We hopen dat wij, Palestijnen en Israëli’s, samen kunnen leven in dit kleine stukje land. Er is geen andere oplossing voor het conflict dan samen leven en wederzijds respect,’ aldus de studenten die met onder andere foto’s, films, muziek, kleden en kleding een inkijkje gaven in het dagelijkse leven in hun land.

Fawaz: ‘Ik heb vertaalde artikelen uit Nederlandse kranten gekregen van vrienden waarin we worden we afgeschilderd als aliens. Wij komen naar voren als killers en dat klopt gewoon niet. Ik ben niet zo; de meeste Palestijnen zijn niet zo.’ Ablah: ‘Voor de meeste Nederlanders zullen de Palestijnen niet de eerste prioriteit zijn. Toch wil ik graag dat jullie zoeken naar de waarheid, en de realiteit van het conflict onder ogen zien. Probeer je eens in te leven in een situatie waarin je alles kwijt raakt. Wat als de vrijheid er niet zou zijn om je te ontwikkelen, om onderwijs te volgen? Zonder werk, zonder vooruitzichten en met vernederingen moeten leven, hoe zou dat zijn? Die verplaatsing in onze situatie kan misschien leiden tot meer begrip.’

De expositie was een project van ‘Zajel’, een internationaal programma van de An-Najah Universiteit. De expositie was te zien in Rotterdam, Eindhoven, Groningen en Haarlem, en ging in elke plaats vergezeld van een aanvullend programma met debatten en culturele feestavonden met ­muziek, cabaret en film.