Tribune, nieuwsblad van de SP, nr. 6/2003

Tribune 6 juni 2003

'Voor jou, voor mij, voor iedereen: de SP'

12de SP-congres blaakt van enthousiasme en strijdlust

Hoe snijden we onze organisatie optimaal toe op de eisen van nu en van de toekomst? Daarover ging het twaalfde congres van de SP. En natuurlijk ook over het kabinet, het nieuwe partijbestuur en het afscheid Tiny Kox als algemeen secretaris.

743 Congresgangers ondernamen op 24 mei de reis naarAmersfoort voor een lange dag. Vóór de lunchpauze stond de verkiezing van 15 leden van het partijbestuur op het programma - de andere 21 bestuursleden waren al eerder gekozen op een zestal regioconferenties in het land. Meer dan ooit bij SP-congressen werd er strijd geleverd voor een plek in de leiding van de partij. En dat had in een enkel geval duidelijk resultaat: toen op het eind van de dag de uitslag bekend gemaakt werd, bleek dat Herman Beekers, verantwoordelijke voor de succesvolle SP-website, tegen de voordracht van de congrescommissie in toch in het bestuur gekozen is.

Met een eerbetoon in foto's, een warme toespraak van Jan Marijnissen en een staande ovatie nam het congres afscheid van Tiny Kox als landelijk secretaris - een functie die bij de SP onder andere de verantwoordelijkheid inhoudt voor de dagelijkse leiding van de partij en de verkiezingscampagnes. 'Tiny, het heeft Hare Majesteit behaagt…' duidde Jan Marijnissen met een kwinkslag de betekenis van Kox voor de partij, om hem vervolgens de gouden tomaat op te spelden, het teken van verdienste waarmee SP-congressen partijleden eren voor bijzondere prestaties. Andere gouden tomaten waren er op 24 mei voor Cor Braaksma, de 'moeder van de SP in Amsterdam-Oost' en voor Faisal Nasser, de 63-jarige vredesactivist, sinds een jaar lid van de SP, kreeg deze onderscheiding als blijk van waardering voor zijn inzet in het IraaksPlatform Nederland en het Platform tegen de Oorlog in Irak, ten tijde van de crisis en de oorlog in Irak.

Tot opvolger van Kox als algemeen secretaris werd Paulus Jansen gekozen, fractievoorzitter in de Utrechtse gemeenteraad en medewerker van het Politiek Team in Den Haag. Kox zelf blijft behouden voor de SP: onder andere als voorzitter van de Eerste Kamerfractie.

Na de lunch maakte Jan Marijnissen, herkozen als voorzitter, in een vlammend betoog gehakt van het nieuwe kabinet Balkenende II en kondigde hij 'keiharde oppositie' aan van de SP. 'VVD-leider Zalm heeft in dit kabinet de sleutels in handen. Van het beleid - én van de schatkist. Híj gaat bepalen wie zal betalen en wie zal beuren. En dan weet u het wel. Thom de Graaf wordt minister van deregulering, Gerrit Zalm minister van denívellering. De eerste schaft de regels af, de tweede het idee dat de zwaarste lasten op de sterkste schouders horen. Zalm ontlast de rijken en belast de armen.' 'Ik heb het beloofd in de Tweede Kamer afgelopen dinsdag en ik zeg het ook hier: Wij zullen binnen én buiten het parlement alles in het werk stellen om mensen ervan te doordringen dat dit kabinet hun belangen verkwanselt en dat er een alternatief is om voor te strijden: Investeren in plaats van kaalslag; solidair in plaats van asociaal; zorg om de natuur in plaats van alles volbouwen en nog meer asfalt; en geen 'nationaal' navelstaren meer maar altijd met een blik op de wereld. Er is nog een wereld aan menselijkheid en medemenselijkheid te winnen. Waar en met wie we maar kunnen, zullen we het verzet organiseren.'

Als laatste - lange - deel van de bijeenkomst bogen de congresgangers zich over de ruim 140 voorstellen in de nota Nieuwe kansen grijpen. Voorstellen die ervoor moeten zorgen dat we optimaal gebruik kunnen maken van de snelle groei van het afgelopen jaar hebben in bekendheid, populariteit en aantal leden. Ruim baan voor nieuwe mensen en nieuwe werkmethoden is daarbij de rode draad, evenals het versterken van het activisme in de afdelingen. Concrete besluiten daarvoor zijn onder andere de instelling van landelijke themagroepen, de verkleining van de regio's waarin het land is opgedeeld, de afspraak dat we nog dit jaar naar 150 afdelingen groeien en het extra investeren in scholing, opleiding en begeleiding. De voorstellen, die in de voorafgaande maanden in samenspraak met de afdelingen stevig waren aangepast, werden enthousiast aangenomen. Waarna de congresdeelnemers tot slot uit volle borst Een mens is meer meezongen, de SP-verkiezingshit die inmiddels tijdloos gemaakt is. In plaats van Stem voor, stem SP luidt het refrein nu: "Voor jou, de SP. Voor mij, de SP. Voor iedereen, de SP".