publicatie

Tribune 11/2002 www.sp.nl, de beste politieke website van Nederland

De SP heeft de beste politieke website van Nederland. Een feit om trots op te zijn. Maar niet om tevreden achterover te gaan leunen, zegt het succesvolle SP-webteam. Zeker niet met de verkiezingen voor de boeg. Onder het motto 'Meer, sneller, beter' gaat www.sp.nl de toekomst tegemoet.

Het was in de zomer van 1996 dat toenmalig Tribune-hoofdredacteur Herman Beekers tijdens een vergadering van het SP-partijbestuur het idee opperde om een SP-website op het internet te gaan maken. Erg warm liepen de bestuursleden er niet voor. Internet; da's iets voor freaks en intellectuelen, leek de heersende opvatting. Niks voor de SP dus. 'Nou Herman, als jij daar je vrije tijd aan wilt opofferen… je ziet maar!' luidde min of meer het advies. 'Maar ik geloofde in internet als instrument van een politieke partij die goede dingen doet en dus ook goede dingen te melden heeft,' blikt Herman Beekers, nu SP-webmanager, terug. 'En dus ging ik aan de slag.' De eerste nieuwsberichten uit de Tweede Kamer werden geplaatst, de Tribune kwam online, opinie-artikelen werden geplaatst. Honderdvijftig bezoekers per dag trok www.sp.nl in het eerste bestaansjaar…

Maar de wereld veranderde. Steeds meer gingen de mensen hun informatie op het internet zoeken. Het world wide web werd de ultieme bibliotheek, ontmoetingsplaats, discussiepodium, reclamezuil, klankbord en marktplein. Beekers: 'Langzaam maar zeker begon de SP in de gaten te krijgen, wat voor rol internet kan spelen voor een slagvaardige en actieve partij. En dat kwam niet alleen door de stijgende bezoekersaantallen. Momenteel meldt de helft van alle nieuwe leden zich aan via internet. Nog zoiets: het aantal abonnees op onze wekelijkse digitale nieuwsbrief Poster groeit zienderogen: een kleine tienduizend man ontvangt 'm nu. Een jaar geleden was dat nog amper de helft.' Zo'n twee jaar geleden werd de SP internetprovider: dankzij Tomaatnet hebben alle SP-leden gratis toegang tot het internet. Intussen groeide www.sp.nl uit tot het digitale gezicht van de partij in alle facetten en op alle niveaus. Nieuws, opinies, reportages, tv- en radiofragmenten, agenda's, verkiezingsuitslagen, profielen uit Den Haag, Brussel, lokale SP-afdelingen zijn er te vinden.

Daarnaast zorgen de digitale dossiers ervoor dat items over een specifiek onderwerp (bijvoorbeeld de val van het kabinet Balkenende, of Irak) gebundeld zijn en dus gemakkelijk en snel te raadplegen. Bovendien is er op de SP-site de nodige lol te beleven met de PolitIQ-test, SpaceCards en cartoons. 'Maar misschien is het interactieve deel van de site wel het belangrijkst,' zegt webredacteur Johan van den Hout. 'Internet is een uitstekend actiemiddel gebleken. Via www.sp.nl kun je tal van petities ondertekenen en protestmails sturen. Het mes snijdt aan twee kanten. Voorbeeld. In het digitale WAO-zwartboek kunnen mensen hun ervaringen kwijt als ze dat willen. Zo krijgt de partij een goed beeld van wat er allemaal speelt rondom de WAO. En de regering ook, want het zwartboek wordt uiteindelijk aan de regering aangeboden. Ander voorbeeld. De online petitie tegen Nederlandse steun aan de oorlog tegen Irak leverde in no-time 2500 reacties op. Hoe lang zou je erover doen om dat aantal te halen, als je de straat op zou gaan? Zo'n actie als deze werkt razendsnel en kost bijna niks! Het is een uitstekende aanvulling op het activisme waar de SP sowieso al altijd goed in was,' aldus Van den Hout. De SP-site trekt nu ruim vijfduizend bezoekers per dag. En dat is nog exclusief het bezoek aan de websites van de lokale afdelingen, www.janmarijnissen.nl en actiesites als www.waoplein.nl.

Eind februari van dit jaar kreeg de SP de prijs voor de beste website van een politieke partij uitgereikt door Hein Albeda van de Stichting Rekenschap. Onderzoekers hadden de sites van alle politieke partijen onder de loep genomen met als criteria: informatie, gebruiksvriendelijkheid, toegankelijkheid, functionaliteit en uitstraling. Op elk van deze criteria scoorde www.sp.nl het beste. 'Een van de dingen die bij ons heel hoog in het vaandel staan, is snelheid. Wij willen nieuws meteen op de site hebben. Niet morgen of na de koffiepauze, nee nu! Bij andere politieke sites is dat heel anders; bij sommige partijen moet je een week wachten voordat ze nieuws of standpunten online hebben. Maar als iemand wil weten waarom de SP tegen de oorlog in Irak is, dan moet hij of zij dat meteen kunnen vinden,' aldus Beekers, die nog een andere in het oog springende feature van de SP-site noemt: 'Bij ons kun je met alle negen Kamerleden discussiëren. Dat is uniek in Nederland, want op andere sites kunnen bezoekers alleen met elkaar in discussie. Dat een Kamerlid zich zo kwetsbaar en open opstelt, past gewoon niet in de prioriteit van andere partijen. Bij ons wel. Omdat wij vinden dat een politieke site meer moet zijn dan alleen een weergave van wat je als partij op papier uitgeeft.' Met het oog op de naderende verkiezingen kan het SP-webteam zich andermaal bewijzen. Van den Hout en Beekers zijn zich bewust van de rol die www.sp.nl dan kan spelen. Herman Beekers: 'Internet beïnvloedt je mening. Voor de verkiezingen in 1998 raadpleegden zesduizend mensen de stemwijzer. Dit jaar bedroeg dat aantal tweeënhalf miljoen. Daaruit blijkt dat heel veel mensen vlak voor verkiezingen informatie zoeken en vervolgens hun politieke voorkeur bepalen met behulp van internet. Als je dan weet, dat de drukst bezochte dag op www.sp.nl de dag van de verkiezingen is (op 15 mei 2002 surften 23.700 mensen naar de SP-site – red.), dan kun je daaruit concluderen dat heel veel twijfelaars het internet gebruiken om de knoop door te hakken. Ik voorspel op 22 januari dan ook een bezoekersaantal van 50.000. En dat gaat in de toekomst alleen maar toenemen.' Als dat zo is, hoe gaat het team dan daarop inspelen?

Beekers: 'Onze doelstelling is heel eigenlijk simpel: Meer, sneller en beter.' Van den Hout: 'Om te beginnen moet de startpagina van www.sp.nl nog meer dan nu als de voorpagina van een dagblad zijn. Elke dag iets anders dus. De komende tijd heeft de verkiezingscampagne prioriteit. We willen daarnaast de sectie met nieuws uit Brussel en Straatsburg flink gaan uitbreiden. Ook staat het uitbouwen van de lokale SP-sites op ons programma.'

Om sneller te kunnen opereren, werkt het webteam momenteel aan verregaande automatisering van de nieuwsvoorziening op de site. Opdat bijvoorbeeld de Kamerfractie of 'Brussel' met enkele muisklikken razendsnel hun eigen persberichten op de site kan plaatsen. Werk uit handen automatiseren, heet dat in vakjargon. 'Maar in de toekomst gaat de SP nog veel meer doen op internetgebied,' zegt Herman Beekers. 'We willen het internet ook veel meer intern gebruiken. Te denken valt bijvoorbeeld aan digitale zelfscholingspakketten voor actieve leden.'

Het zal mij niks verbazen als het gebruik van internet de komende jaren gaat vertienvoudigen. Het medium heeft alles in zich om enorm te gaan groeien. Internet past bij de SP. Maar tegelijkertijd is internet slechts een techniek. Het komt er voor ons op aan om alles wat de partij te bieden heeft te 'vertalen' naar internet. Internet heeft de toegankelijkheid van de partij als geheel enorm vergroot. En dat zou nooit gelukt zijn zonder de betrokkenheid en goede samenwerking van alle geledingen binnen de SP.'

Inhoud

• Column van Jan Marijnissen: Na Venlo: wat nu? Over zinloos geweld, oorzaken en reacties
  • Marcel Kersten, één van de 33.333
  • De Nederlandse kiezer vindt Jan Marijnissen de meest betrouwbare politicus van het land. De SP staat in alle opiniepeilingen op winst. 'Als we nu niet winnen stap ik op', zegt hij. Een uitgebreid gesprek met de ontspannen maar strijdlustige lijsttrekker in ingewikkelde tijden.
  • Ierdeen zei er rekening mee gehouden te hebben, maar uiteindelijk kwam de val van het kabinet Balkenende toch nog overwachte. De SP is klaar voor de verkiezingen: verslaggever Rob Janssen nam een kijkje in de keuken en constateerde dat de steun, zowel van binnen als buiten de partij met de dag groeit.
  • Jaren terug voorspelde Herman Beekers al gouden tijden voor de combinatie SP en internet. Inmiddels heeft de SP een echt webteam en is www.sp.nl de beste politieke website van Nederland. Het succesvolle SP-webteam gaat ook in de campagne voor 'meer, sneller en beter'.
  • Het zijn gouden tijden voor politieke tekenaars. Sinds het aantreden van het kabinet Balkenende ligt het materiaal letterlijk op straat. Kijk en lees mee met de visie van Len Munnik, Kees Willemen, Pim Vermaat (Krekels) en Wim Stevenhagen.