publicatie

De Kwestie

Coffeeshops

J.G. Kraaijeveld-Wouters

is burgemeester van Hilversum, waar een stuk of tien coffeeshops worden gedoogd. "Als het gebruik van soft-drugs echt gevaarlijk was, zouden wij dat niet doen," zegt ze. Dat gebruik wordt door de aanwezigheid van coffeeshops ook niet gestimuleerd. De overlast is beperkt en regels worden consequent en streng gecontroleerd. Maar: "Het blijft een gedoogbeleid waarbij de achterdeur-problematiek niet opgelost is."

Boelhouwer van Wouwe

is burgemeester van Katwijk. In zijn gemeente zal je geen coffeeshop aantreffen, want hier geldt de "nul-optie". "In Katwijk bestaat geen maatschappelijk draagvlak voor het toestaan van een coffeeshop," zegt de burgervader, en dat vindt hij maar goed ook, want coffeeshops stimuleren het gebruik van soft-drugs, zorgen voor veel overlast en de opgelegde regels zijn nauwelijks te controleren door de politie.

Zijn soft-drugs gevaarlijk?

"Ik denk dat het afhangt van de persoon, met name van de leeftijd. Voor kinderen is het gebruik veel gevaarlijker dan voor volwassenen.""Het gebruik kan voor sommige mensen gevaarlijk zijn, omdat het de overstap naar hard-drugs vergemakkelijkt. Op zich is het een artikel dat wij gedogen en als het echt gevaarlijk was, zoals heroïne, dan zouden wij dat niet doen."

Heeft u een beleid om het gebruik van soft-drugs terug te dringen?

"Wij doen uitermate veel aan voorlichting. De coffeeshops die gedoogd worden, hebben heel streng in een brief aangegeven gekregen wat wel en niet is toegestaan. Ze worden ook regelmatig gecontroleerd. Enkele jaren geleden heb ik drie coffeeshops gesloten die zich niet aan de regels hielden.""We hebben een beleid waarbij vooral op scholen voorlichting wordt gegeven, over soft en hard-drugs en over alcohol. In de Algemene Plaatselijke Verordening is een nul-optie neergelegd, waardoor coffeeshops zijn verboden. In Katwijk bestaat geen maatschappelijk draagvlak voor het toestaan van een coffeeshop. De komende tijd praten we er in de gemeente nog over. Mochten we op basis van de plaatselijke vraag concluderen dat er ook een aanbod moet komen, dan is dat een veel cleanere discussie vanuit de nul-optie."

Vindt u dat de aanwezigheid van coffeeshops het gebruik van soft-drugs stimuleert?

"Nee, jongeren willen graag experimenteren, maar zolang de coffeeshops zich goed aan de regels houden, is duidelijk wanneer jongeren daar wel en niet in mogen. In die zin is het niet stimulerend.""Daar ben ik van overtuigd. Het illegale circuit kent zijn beperkingen voor wat betreft het bereiken van jongeren. Ga je het via coffeeshops aanbieden, dan verlaagt dat de drempel. In die zin werken coffeeshops stimulerend. Vast staat dat de aanwezigheid van coffeeshops het illegale circuit niet vermindert."

Jongeren zouden via coffeeshops ook in aanraking komen met hard-drugs. Deelt u die mening?

"Dat kan zo zijn. Maar wij controleren consequent de coffeeshops en zodra er íets van hard-drugs in de buurt is dan is het voor mij gedaan. Onlangs kregen wij signalen dat een bepaalde coffeeshop hard-drugs zou verkopen. Bij controle was dat niet bewijsbaar, maar die coffeeshop weet wel dat hij extra in de gaten wordt gehouden.""Ik geloof niet zo in de scheiding van soft en hard-drugs. Er is nederwiet in de handel die qua verdovingsgehalte aardig in de richting van hard-drugs gaat. Via coffeeshops is de kans aanwezig dat je in aanraking komt met hard-drugs, maar het hoeft niet."

Vindt u dat coffeeshops veel overlast veroorzaken?

"Nee.""Ik hoor van andere gemeenten dat dat het geval is. Alle gemeenten zijn bezig om het laat-maar-gaan-beleid van een aantal jaren geleden ernstig terug te dringen. In Leiden beperkt men het aantal coffeeshops drastisch vanwege de overlast. Maar op zich is een "echte" coffeeshop, die dus geen hard-drugs verkoopt, te vergelijken met "natte" horeca."

Maximaal vijf gram cannabis en niet aan mensen onder de 18 jaar. Zijn deze regels te controleren?

"Ja. Geen verkoop onder 18 jaar, daar houdt men zich al jaren aan. Wij hadden in het verleden de grens van 16 jaar, maar op verzoek van een aantal coffeeshophouders is de grens toen opgetrokken naar 18 jaar. Daar controleren we ook op. De vijf gram is moeilijker te controleren, maar we doen het wel. Het blijft natuurlijk een gedoogbeleid waarbij de achterdeur-problematiek niet opgelost is.""Die gram-kwestie is pure cosmetica, die veroorzaakt wordt vanuit het buitenland. Daarmee wordt het gedoogbeleid nog meer een karikatuur van zichzelf. Er is geen enkele officier van justitie of burgemeester die opdracht geeft aan de politie om dat te controleren. De leeftijdsgrens van 18 is ook moeilijk controleerbaar. Net zo moelijk als de controle van de leeftijdsgrens voor de ‘natte' horeca."

Moeten coffeeshops waar hard-drugs verkocht worden definitief gesloten worden?

"Ja, maar je moet dat natuurlijk wel bewijzen. Soms gebeuren in coffeeshops ook andere misdrijven zoals helen en dan is het natuurlijk helemaal snel gebeurd.""Ja, absoluut."

Geeft uw gemeente voorlichting aan met name jongeren over de gevolgen van het gebruik van soft-drugs?

"We hebben allerlei instrumenten. De politie geeft voorlichting op scholen. Scholen bezoeken het politiebureau en worden daar in contact gebracht met een verslaafde hard-drug gebruiker. Soft-drugs vormen een onderdeel van die voorlichting. We hebben foldermateriaal. Er is een meldpunt waar ontspoorde jongeren terecht kunnen. Daar wordt bekeken wie hen gaat helpen, zodat ze niet alle hulpverleningsinstanties af hoeven. De eerste resultaten zijn buitengewoon gunstig.""De politie geeft klassikaal voorlichting op de basisscholen en het voortgezet onderwijs. Straks moet niemand meer kunnen zeggen ‘ik wist niet waar ik aan begon."

Heeft u ook een duidelijk beleid om het alcoholgebruik terug te dringen?

"Coffeeshops mogen geen alcohol verkopen. Wat betreft alcohol zelf, we hebben niet echt een beleid om het alcoholgebruik terug te dringen. Wel is het zo dat in de voorlichting aandacht besteed wordt aan alcohol, maar ook aan gokverslaving.""Nee, maar er gaan in de gemeenteraad wel stemmen op om een soortgelijk voorlichtingsbeleid voor alcohol op te zetten."

• Nieuws: Het Binnenhof / Aktie / Bulletin Board
  • Column Jan Marijnissen: Erica, aan jou de keus!
  • Melkert: de man met de stalen ellebogen
  • Thuiszorg: "We zijn Terpstra moe!" Meer dan 150.000 handtekeningen en een boek vol schrijnende klachten kreeg staatssecretaris Terpstra overhandigd. Kiest zij voor de mensen of voor de centen?
  • SP wint in Brabant
  • Als zelfs bidden niet meer helpt, moet je vechten. De familie Lahdo is op de vlucht. Voor de Syrische geheime dienst. Maar nu ook voor de Nederlandse vreemdelingenpolitie, die hen moet uitzetten. De Lahdo's zitten nu ondergedoken in een Hengelose kerk.
  • Gastcolum: De werkelijkheid van Johan Stekelenburg.