publicatie

Spanning maart 2012 :: Nieuwe lente nieuw perspectief

Spanning, maart 2012

Nieuwe lente nieuw perspectief

Een nieuwe lente biedt nieuwe perspectieven, maar vraagt ook om nieuwe geluiden. Deze maand starten de voorbereidingen voor het XVIIIe SP-congres dat op 2 juni gehouden wordt in Breda. Op partijcongressen kunnen belangrijke wissels naar de toekomst worden omgezet. In zijn bijdrage beschrijft Tiny Kox hoe de SP tijdens haar congres in 1991 een belangrijke vernieuwingsslag maakte die in de jaren daarop ertoe leidde dat de partij voor het eerst in de Tweede Kamer vertegenwoordigd werd.

Sindsdien is de wereld echter ook fundamenteel veranderd. Waar in 1991 Europese samenwerking vooral plaats vond tussen twaalf landen, kampt vandaag de dag een veel grotere Unie met een grote (euro)crisis. Ewald Engelen, hoogleraar financiële geografie aan de Universiteit van Amsterdam blikt terug op de meest recente ontwikkelingen in de eurocrisis en concludeert dat de crisis toch vooral een bancaire crisis is. Zolang Europese beleidsmakers zich laten gijzelen door banken die consequent failliet dreigen te gaan, is een duurzame oplossing onmogelijk.

Dat oorzaken achter de huidige crisis echter niet van vandaag of gisteren zijn, bewijst Roel Janssen in zijn boek De Euro, waarin hij terugblikt op het Verdrag van Maastricht uit 1992 waarin de basis werd gelegd voor één gemeenschappelijke Europese munt. Dit Verdrag kende belangrijke weeffouten die mede de oorzaak zijn van de huidige problemen. De beleidsmakers van destijds wassen hun handen echter in onschuld.

Maar ook elders in Europa doen zich spannende ontwikkelingen voor. SP-senator Tiny Kox was hoofd van de waarnemersmissie die de presidentsverkiezingen in Rusland controleerde. Voor Spanning schreef hij een verslag van zijn activiteiten. Hij stelt vast dat het stemmen op de verkiezingsdag zelf eerlijker is voorlopen dan bij voorgaande verkiezingen, maar dat in aanloop naar de stembusgang de machtsverhoudingen op het politieke speelveld wel heel scheef verdeeld zijn. Daartegen komt echter steeds meer protest.

Will Tinnemans schreef een intrigerend boek over werkende armen. In Voor jou tien anderen beschrijft hij hoe onder deze regering, die de mond vol heeft van arbeidsparticipatie, het aantal werkende armen stijgt. Spanning sprak hem. In het Rijke Rooie Leven beschrijft Tijmen Lucie de muziek die bepalend is geweest voor de Arabische Lente. Rais Lebled van de Tunesische rapper Hamada Ben Amor roept de machthebbers ter verantwoording en werd het lijflied van de demonstranten in Tunesië en Egypte.

Ten slotte wordt het beeld dat de goede peilingen van de SP op dit moment worden verklaard door het feit dat burgers eigenlijk niet weten waar de partij voor staat, ontkracht. Kiezers staan in grote meerderheid achter de belangrijkste sociaal-economische speerpunten van de SP. En dat is een hoopvol teken.