publicatie

Spanning januari 2010 :: Win een extra zetel met je website

Spanning, januari 2010

Win een extra zetel met je website

Tekst: Herman Beekers

Weddenschapje doen? De websites van de afdelingen worden nu (half januari) gemiddeld door 150 mensen per dag bezocht. Ik wed dat dit dagelijkse gemiddelde oploopt naar 300 in de loop van februari en gaat pieken naar 1000 op 3 maart, de dag van de gemeenteraadsverkiezingen. Heb ik soms een glazen bol? Nee, maar deze trend in het bezoek hebben we al vele malen kunnen vaststellen rond verkiezingen.

Serverruimte

Foto: sylvar / flickr

Er is alle reden om in de laatste weken van de campagne heel veel aandacht te besteden aan je website. Aan je kandidatenlijst, aan je verkiezingsprogramma en aan je folders kun je niets meer veranderen, maar met je website kun je supersnel inspelen op het laatste nieuws en wendingen in het publieke debat. Als je dat goed doet, kun je honderden en honderden extra kiezers binnenhalen.

Wie zijn die duizenden mensen die je website in deze laatste weken bezoeken? Hier is vaak onderzoek naar gedaan en de uitkomsten daarvan kunnen we als volgt samenvatten. Tweederde van je bezoekers zijn SP-stemmers en -sympathisanten. Denk nou niet: “Die doen er dus niet toe, want die hebben we al binnen.” Weinig mensen zijn van ‘wieg tot graf’ SP’er. Kiezers zweven volop en switchen steeds gemakkelijker van de ene partij naar de andere.

De SP-aanhangers die je website bezoeken, doen dat met een reden. Ze zijn benieuwd of ze in hun keuze bevestigd worden. Voert mijn partij een goede campagne? Neemt ze de juiste standpunten in? Timmert ze genoeg aan de weg? Gebeuren er dingen waar ik wel bij wil zijn? Dit type bezoekers komt ook met enige regelmaat terug. Voor hun is het van belang dat je nieuwsvoorziening van dag tot dag in orde is.

De overige bezoekers zijn (nog) aanhanger van een andere partij of zwevende kiezers. Ze vergelijken vaak de websites van verschillende partijen om hun keuze te maken of te toetsen. Deze bezoekers zijn minder gefocust op je nieuws en meer op je standpunten en je kandidatenlijst. In onderzoeken geeft een kwart van de mensen aan dat hun keuze beïnvloed wordt door de informatie die ze op internet aantreffen.

BEZOEKERS

150 bezoekers per dag telt de gemiddelde afdelingswebsite, maar de verschillen zijn enorm, variërend van 50 tot 700 bezoekers per dag. De grote steden scoren (meestal) hoog, maar ook kleinere plaatsen doen het geregeld heel goed. Kijk eens naar de sites van Rotterdam, Tilburg, Leiden, Venlo, Horst en Weert, en laat je inspireren.

Voor ál je bezoekers geldt: ze wilden je website bezoeken. Dat klinkt als een open deur, maar van de ontvangers van je folders in hun brievenbus kun je níét zeggen dat ze je folder wilden ontvangen en gaan bekijken. Elke bezoeker op je website is dus per definitie een waardevol contact, en het loont om daarin te investeren.

Tot slot: uit vele enquêtes blijkt dat slechts circa 10 procent een website bezoekt om in discussie te gaan, blijk te geven van instemming of afkeuring, of om zich aan te melden als lid of medewerker. Ook deze mensen verdienen onze aandacht, maar het is goed te beseffen dat 90 procent informatie komt inwinnen. En wel informatie over:

• Wat wil deze partij?
  • Wat doet deze partij?
  • Wie zijn deze partij?

Het antwoord op deze vragen bied je door een optimale presentatie van je standpunten, je nieuws en je kandidaten.

Je programma

Uiteraard staat je verkiezingsprogramma op de website. Maar je doet er goed aan het in verschillende vormen aan te bieden:

− in afzonderlijke webpagina’s, één per hoofdstuk (is ‘google-vriendelijker’ dan één lange pagina),

− compleet in PDF-formaat (géén .doc!), want makkelijk offline te lezen, te bewaren, door te mailen, of af te drukken,

− samengevat in een speerpunten-pagina, met een snelle opsomming van je tien belangrijkste onderwerpen,

− daarnaast kun je overwegen een standpunten-database in te richten (zie www.sp.nl/standpunten). Die kun je door de jaren heen actueel houden, terwijl je programma een momentopname is. Het landelijk webteam biedt een handige standpunten-module.

Je activiteiten

Wat je doet laat je zien in je nieuwsrubriek en in je agenda. Om met de laatste te beginnen: meld hier al je openbare activiteiten, dus ook Buurten in de Buitenwijk en standje in de Hoofdstraat. Waak ervoor dat je agenda het beeld van navelstaarders oplevert: dinsdag commissie, donderdag bestuur, vrijdag fractieoverleg...

Maak veel nieuwsberichten. Klein nieuws is ook nieuws en korte berichten worden beter gelezen dan lange. Maak een bericht na ieder werkbezoek, forum, marktgebeuren, avond met een Kamerlid, ruzie met de concurrenten, politieoptreden tegen plakkers enzovoort. Zorg dat je sneller bent dan de krant, dus plaats je nieuws dezelfde dag nog. Pas op met het kopiëren van krantenberichten. Vraag toestemming (zwart op wit) voor overname met bronvermelding.

Plaats bij elk bericht een foto

Foto’s verlevendigen de website, laten zien dat het “echt” is, en laten je bezoeker tevens voelen met wat voor mensen hij of zij te maken heeft. Bij veel bezoekers smeult de vraag: zou ik me thuis kunnen voelen bij deze club, bij deze mensen?

Wees eerlijk, dus selecteer niet alleen de leuke dingen. De bezoeker zal je integriteit waarderen!

Houd in de gaten wat de “hete kwesties” worden in de campagne en wat je opponenten doen, ook op internet.

Reageer daar passend op.

Venray heeft haar campagne website gearchiveerd op: venray.sp.nl/verkiezingen

Je kandidaten

Uiteraard staat je kandidatenlijst op de site. Beperk je niet tot een nummertje en een naam, want die vertellen veel te weinig. Plaats bij elke kandidaat extra informatie: leeftijd, woonwijk, beroep, staat van dienst voor bevolking en partij, en/of een citaat waarin die persoon uitlegt waar ie voor staat. En vanzelfsprekend een goede, frisse, scherpe foto. Het is wellicht wat overdreven om dertig kandidaten zo uitgebreid te presenteren, maar als je afdeling steeds roept: “We gaan voor vijf” dan zullen dus zeker die eerste vijf voluit neergezet moeten worden. Het is heel goed als je (top)kandidaten ook per e-mail bereikbaar zijn. Vermeld hun adressen, of plaats een “vraagbaak”-formulier. En zorg ervoor dat elk mailtje binnen 24 uur beantwoord wordt. Dat stellen mensen enorm op prijs.

Kijk met het oog van je bezoeker

Een goede lokale SP-website is niet een website die jou als afdeling de mogelijkheid biedt je verhaal te doen. Een website is goed als hij goed is in de ogen van je bezoekers. Loop eens kritisch door de pagina’s van je website heen. Heb je bijvoorbeeld de agenda-pagina hieronder op je website, bedenk dan: welk beeld krijgt een bezoeker over mijn SP-afdeling als hij deze pagina ziet.

Je homepage

Alle campagne-ingrediënten horen in de laatste weken op je homepage te staan, en dus niet weggestopt achter een knop “verkiezingen”. Maar ook je laatste nieuwtjes moeten op de voorpagina te vinden zijn. Vergeet niet je krant en affiche als PDF op de website te plaatsen.

Fenna Vergeer ontving in 2003 namens de SP de prijs voor de beste politieke website

De hele afdeling

Doordring de hele afdeling van het belang van de website. Leer iedereen onmiddellijk berichtjes te leveren. En foto’s maken en inleveren. Leer iedereen het belang van snelle en correcte afhandeling van e-mail. Zorg dat jouw webmaster de site elke dag bijwerkt, zoek desnoods een tweede erbij ter ondersteuning.

Bezoek als voorzitter of campagneleider elke dag even je eigen site. Is alles bij? Niets vergeten of verouderd? Is de uitstraling goed, moeten er accenten verlegd worden? Is de navigatie duidelijk, het taalgebruik goed, de tikfouten eruit? Wees kritisch en zelfkritisch. En vraag anderen kritisch naar je site te kijken. Zachte heelmeesters maken slechte uitslagen. Een goede website kan je echter veel bekendheid en minstens één extra raadszetel opleveren. Besef dat de strijd tot de laatste minuut doorgaat. Het allerhoogste aantal bezoekers zul je krijgen op de verkiezingsdag zelf!

Na 3 maart

Vergeet je bezoekers ná de verkiezingen niet. Plaats meteen een bedankje, en zo snel mogelijk de uitslag. En houd ook na 3 maart je website alive and kicking. Wij zijn geen club die het alleen voor de verkiezingen eventjes goed doet!

Stad en land

Onze lokale websites vallen helemaal onder de verantwoordelijkheid van de afdelingen. Het landelijk webteam biedt een ‘stramien’ en handige hulpjes en werkt met plezier elke nieuwe lokale webmaster een paar uur in. Complete sites bouwen hoort daar echter niet bij. Met vragen of voor advies neem je contact op met

webmaster@sp.nl, tel. (010) 243 55 30.

TIPS VOOR DE WEBSITE

De belangrijkste ingrediënten van een succesvolle website hebben we in dit artikel besproken, maar je kunt nog aan allerlei leuke of nuttige toevoegingen denken.

• Een Helpdesk-pagina over de regels van de verkiezingen. En je aanbod om mensen te helpen die slecht ter been zijn.
  • Steeds meer afdelingen werken met video. Goed idee, maar pas op voor al te amateuristisch werk
  • Is er een gemeentelijke stemwijzer? Plaats dan een verantwoording van de keuzes die je afdeling maakte.
  • Een flink aantal SP-raadsleden heeft een eigen weblog. Natuurlijk verwijs je daarnaar op de website.
  • Wellicht kun je bekende stadgenoten verleiden tot een aanbeveling voor de SP.
  • Maak een vacaturebank waar je vertelt op welke manieren mensen kunnen bijdragen aan het werk van de afdeling.
  • Een krachtig statement waarom mensen 3 maart SP moeten stemmen kan de laatste twijfelaars over de streep trekken.

Op www.sp.nl/2006 vind je de SP-campagnesite van de Tweede Kamerverkiezingen in 2006