publicatie

Spanning januari 2010 :: De kracht van de permanente campagne

Spanning, januari 2010

De kracht van de permanente campagne

Op 18 november vonden in 6 gemeenten vervroegde gemeenteraadsverkiezingen plaats. De SP deed in vijf gemeenten mee. In Zuidplas en Venlo, waar de SP voor het eerst meedeed, kregen we vaste voet aan de grond en kwamen we met respectievelijk 1 en 2 zetels in de gemeenteraad. In Oldambt, Venray en Horst aan de Maas, verstevigde de SP haar positie. In Horst aan de Maas behaalde de SP 19,3 procent van de stemmen. Uitschieter was het dorp Grubbenvorst waar de SP 35 procent van de stemmen haalde. Zo’n uitschieter wil iedereen wel. Wat verklaart deze goede score? “De permanente campagne is het belangrijkste.”

Tekst: Thijs Coppus Foto’s: SP-Horst

De gemeente Horst aan de Maas ontstond in 2001 na een fusie van de gemeenten Broekhuizen, Grubbenvorst en Horst. Per 1 januari 2010 zijn de gemeente Sevenum en een deel van de gemeente Meerlo-Wanssum bij Horst aan de Maas gevoegd. De nieuwe gemeente Horst aan de Maas zal dan 40.000 inwoners tellen en uit 16 dorpen bestaan. Het is een plattelandsgemeente met kleine dorpen, veel landbouw en een grote groep buitenlandse werknemers. Twintig jaar geleden kwam de SP voor het eerst in de gemeenteraad van de toenmalige gemeente Horst. Door een actieve basis, de combinatie van actie en fractie en een gezonde werklust is de SP uitgegroeid tot een factor van betekenis. SP-actievoerder Paul Geurts en SP-lijsttrekker Michael van Rengs geven hun visie op het succes in Horst aan de Maas.

Zijn jullie tevreden over de uitslag?

Michael van Rengs: “Zeker. In vergelijking met 2006 hebben we 2 procent gewonnen. In de oude gemeente Horst aan de Maas hadden we weliswaar 25 procent van de stemmen, maar als je deze uitslag uitsmeert over de nieuwe gemeente, dan kom je uit op 17 procent. De vijf zetels die we hadden, hebben we in de nieuwe gemeente behouden. Daarnaast hebben we voet aan de grond gekregen in een aantal plaatsen waar we nog nooit hebben meegedaan. In een aantal dorpen werden we zelfs meteen de tweede partij. Uiteraard was het mooi geweest als we een extra zetel hadden gewonnen, maar dat zat er helaas niet in.”

Hebben jullie in de hele gemeente goed gescoord?

Paul Geurts: “Over het algemeen wel. Toch valt aan de uitslag af te lezen waar we actief zijn geweest en waar we zaken hebben laten liggen. In de plaats Horst hadden we in 2006

30 procent van de stemmen, hier hebben we bij de afgelopen verkiezingen ongeveer 7 procent van de stemmen verloren. De SP is de afgelopen jaren minder in Horst actief geweest, dit heeft blijkbaar meteen gevolgen voor het aantal stemmen. In Grubbenvorst daarentegen, waar de SP, samen met kritische inwoners, de motor achter het verzet tegen megastallen is, is de SP veruit de grootste geworden. We hebben gemerkt dat niet de verkiezingscampagne, maar de permanente campagne het belangrijkste is. De mensen hier verwachten dat ze de SP het hele jaar door tegenkomen, dat misstanden binnen en buiten de raad aan de kaak worden gesteld en dat er waar nodig flink actie wordt gevoerd. Daar waar dit gebeurt, hebben we aanhang gewonnen, daar waar we dit te weinig hebben gedaan, hebben we stemmen verloren.”

Paul Geurts en Michael van Rengs

Je hebt het over de permanente campagne, wat bedoel je hier precies mee?

Paul Geurts: “We vinden dat we voortdurend actief moeten zijn om op deze manier de afdeling zowel politiek als organisatorisch te versterken. Dat doe je vooral buiten de gemeenteraad. We voeren in Grubbenvorst actie voor behoud van de kleine boerenbedrijven en tegen het volbouwen van het buitengebied. Dit is een politieke strijd. Maar tegelijkertijd denken we ook na over de manier waarop we met de acties in Grubbenvorst meer sympathisanten kunnen krijgen, meer mensen in kunnen schrijven als lid en meer leden actief kunnen krijgen. Zonder sterke organisatie kun je immers politiek niet veel betekenen.”

Hoe heeft die permanente campagne er in Grubbenvorst uitgezien?

Michael van Rengs: “Nadat duidelijk werd dat er plannen waren voor de bouw van een stal voor 35.000 varkens en 1,2 miljoen kippen in Grubbenvorst, heeft de SP het actiecomité Behoud de Parel opgericht. We hebben een bijeenkomst gehouden waar 400 mensen op afkwamen en zijn daarnaast meteen gaan zoeken naar verbreding en hebben onder andere de plaatselijke huisarts hierbij betrokken. Nadat er voldoende mensen uit Grubbenvorst bij Behoud de Parel zaten, is de actiegroep zelfstandig – los van de SP – als vereniging verder gegaan. Alleen Paul is op de voorgrond actief gebleven.”

Paul Geurts: “Als Behoud de Parel bleven we nauw contact houden met de SP. Maar we hebben ook contacten gelegd met andere partijen. We hebben altijd bewust ingezet op verbreding. Niemand kan ons verwijten dat we alleen maar met de SP spreken. Maar toch weet het hele dorp dat de SP aan de wieg heeft gestaan van Behoud de Parel. Felle oppositie in de raad en lokaal activisme heeft de SP uiteindelijk 35 procent van de stemmen in Grubbenvorst opgeleverd.”

Hoe zijn de voorbereidingen voor de verkiezingscampagne gegaan?

Michael van Rengs: “We zijn al vroeg, ongeveer tien maanden voor de verkiezingen, begonnen met het voorbereiden van de campagne. Onze kerngroep werd, aangevuld met een aantal leden, het campagneteam dat acties zou gaan bedenken en uitvoeren. De afdelingsvoorzitter was vanaf dat moment de campagneleider en ik was degene die verantwoordelijk was voor de publiciteit en de politieke koers. Nauw contact onderhouden en elkaar regelmatig spreken was hierbij van levensbelang. De afdeling heeft een netwerk van verspreiders, hier hebben we weer veel plezier van gehad. Doordat we regelmatig de Zo-krant hebben verspreid, was het contact met de verspreiders goed en hadden we geen plekken waar we onverwacht geen verspreiders hadden. We hebben de voorbereidingen van de campagne vooral gebruikt om de afdeling eens goed tegen het licht te houden en waar nodig te versterken. De kerngroep is nieuw leven in geblazen, de leden zijn nog eens benaderd met de vraag of ze iets wilden betekenen in de campagne. Door samen aan de slag te gaan werd iedereen steeds enthousiaster.”

Hoeveel mensen waren actief tijdens jullie campagne?

Michael van Rengs: “Ongeveer 50, inclusief alle verspreiders. Ongeveer 20 mensen waren actief bij het voorbereiden en uitvoeren van acties. We hebben 130 leden, dus 40 procent van onze leden is op een of andere manier actief geweest in de campagne.”

Hebben jullie nog spectaculaire dingen gedaan?

Michael van Rengs: “Eigenlijk niet. Andere partijen gingen ineens 3-d brillen uitdelen, groene krukken in de hele gemeente plaatsen of trokken met een bouwkeet door de hele gemeente. Het was allemaal erg geforceerd, haast krampachtig. Campagne voeren en op straat zijn moet juist energie geven en leuk zijn. Wij hebben er dus vooral plezier aan gehad. We zijn er met de SP-caravan op uitgetrokken, hebben soep uitgedeeld en hebben om de aandacht te vestigen op het verdwijnen van voorzieningen in de dorpen, wegwijzers geplaatst naar belangrijke voorzieningen die inmiddels zijn verdwenen.”

Paul Geurts: “In 2009 zaten we 20 jaar in de raad. Dat heeft de afdeling gevierd met een feestje en een krant waarin we terugblikten en vooruitkeken. De krant is in een oplage van 15.000 verspreid. Bijna alle huishoudens in onze gemeente hebben deze krant in september de bus gekregen. Feitelijk was die krant voor ons de opstart van de verkiezingscampagne. Met de krant konden we op een natuurlijke manier de successen uit het verleden onder de aandacht brengen van de mensen en tegelijkertijd aangeven dat we een consistente én consequente partij zijn.”

Michael van Rengs: “Onze campagne ging vooral over de inhoud, acties en onze voorstellen. We hebben gemerkt dat het erg belangrijk is om een goede basis te hebben. De afdeling moet op orde zijn en actie en fractie moeten hand in hand gaan. Elke verkiezingscampagne begint op de dag na de verkiezingen en wordt samen met de mensen gevoerd.”