Het XXVI SP-congres

Op het XXVIe SP-congres vanuit Lijm & Cultuur in Delft werd vandaag een nieuw partijbestuur bekend gemaakt, een prachtig fotoboek en lied over het toeslagenschandaal gepresenteerd en hield Lilian Marijnissen een toespraak. Marijnissen kondigde in haar toespraak aan de oppositie te willen aanvoeren tegen Rutte 4, dat waarschijnlijk een dezer dagen zal worden gepresenteerd. Lilian Marijnissen: ‘Rutte 4 zal verdacht veel weg hebben van Rutte 3, Rutte 2 en Rutte 1. De mensen en politieke keuzes die verantwoordelijk waren voor de grote woningnood, het toeslagenschandaal en de crisis in de publieke sector, zullen dit nu niet opeens gaan oplossen. Zij zullen niet breken met een economisch systeem dat slechts goed is voor enkelen.’

Herkozen partijvoorzitter Jannie Visscher hield een toespraak.

Partijbestuur

De nieuwgekozen leden in het partijbestuur van de SP zijn Bastiaan van Apeldoorn, Daan Brandenbarg, Sunita Biharie, Theo Coskun, Jimmy Dijk, Gerrie Elfrink, Henk van Gerven, Agnes Kant, Bart van Kent, Bastiaan Meijer, Bram Roovers. Zij vormen samen met de vertegenwoordigers uit de regio, de fractievoorzitter van de SP in de Eerste en Tweede Kamer en de partijvoorzitter en secretaris de komende twee jaar het bestuur van de SP. Jannie Visscher en Arnout Hoekstra werden als partijvoorzitter en secretaris herkozen. De leden van het partijbestuur zijn de afgelopen tijd door de leden van de SP op lokale afdelingsvergaderingen door het hele land gekozen. Op het congres werd vandaag de uitslag van deze stemming bekend gemaakt.

Voorzitter Jannie Visscher: ‘We kijken terug op een geweldig congres. Dankbaar ben ik voor het vertrouwen van de SP-leden om een periode door te gaan als voorzitter. Met een nieuw kabinet Rutte 4 op komst is een sterke SP hard nodig. Daar gaan we voor!’.

Weggecijferd. Teruggevochten.

Bijzondere aandacht was er op het SP-congres voor het toeslagenschandaal. In een gesprek met advocate Eva González Pérez, getroffen ouder in het toeslagenschandaal Kristie Rongen, fotograaf Bert Teunissen en SP-Kamerlid Renske Leijten, sprak SP-fractievoorzitter Lilian Marijnissen over de achtergrond van het toeslagenschandaal en wat er nu nodig is voor een oplossing.

Fotograaf Bert Teunissen reisde een maand lang in opdracht van de SP door Nederland om portretten te maken van honderd gezinnen die zijn getroffen door het toeslagenschandaal. In een bijzonder fotoboek krijgen de gedupeerden een gezicht. Blader je rechtsom door het boek, dan zie je slechts de zaaknummers. Blader je linksom door het boek dan zie je de gezichten van de getroffen ouders en gezinnen. Het fotoboek ligt binnenkort in de boekhandels en is te bestellen via de SP-shop.

‘Hoe kun je nog slapen vannacht?’

Ella Wonder, dochter van de vorig jaar overleden Bob Fosko die de SP lange tijd creatief ondersteunde, zong samen met de band van haar vader, Groep Fosko, een lied voor de getroffen ouders. Het lied ‘Hoe kun je nog slapen vannacht?’ is een keiharde aanklacht tegen het toeslagenschandaal en degenen die hiervoor verantwoordelijk zijn. Het nummer is te vinden op Spotify en natuurlijk op de website van de SP.

Lilian Marijnissen in gesprek met advocate Eva González Pérez, getroffen ouder in het toeslagenschandaal Kristie Rongen, fotograaf Bert Teunissen en SP-Kamerlid Renske Leijten.
Ella Wonder maakte met Groep Fosko een strijdbaar lied voor de getroffen ouders van het toeslagenschandaal. Zij gaf een spetterend optreden van het nummer ‘Hoe kun je nog slapen vannacht?'
Fotograaf Bert Teunissen bekijkt het boek dat hij in opdracht van de SP heeft gemaakt van de gezichten van 100 gezinnen die getroffen werden door het toeslagenschandaal.

Betrokken SP'ers