publicatie

Tribune 10/2012 :: LinksVoor: Bas Smouter

Tribune, november 2012

Linksvoor

‘Goede vakmensen zijn hard nodig’

Tekst: Jola van Dijk foto: Karen Veldkamp

Bas Smouter (54) uit Nuenen is een bijzondere leraar Nederlands. Hij wil dat zijn leerlingen minder theoretische lessen krijgen, en meteen vanaf het eerste jaar meer praktijk. Sinds 2007 is Bas lid van de SP, samen met plaatsgenoten bouwt hij nu een lokale afdeling op.

› Wat is jouw SP-moment?

‘Via de protestantse kerk raakte ik betrokken bij een vluchtelingengezin dat na negen jaar het land uitgezet dreigde te worden. We hebben toen alle politieke partijen per post, e-mail en telefoon benaderd. Tot mijn stomme verbazing was er geen enkele partij die reageerde, behalve de SP.’

› Wat doe je in het dagelijks leven?

‘Ik ben docent Nederlands en zorgcoördinator op een school voor vmbo-basis en -kader, de vroegere ambachtsschool.’

Zorgcoördinator? Op een school wordt toch onderwijs gegeven, geen zorg?

‘Kinderen kunnen leerproblemen hebben, of sociale problemen waardoor leren moeilijk gaat. Wij proberen dan een oplossing te bedenken zodat het leren weer voorrang kan krijgen. Door alle bezuinigingen op deze kwetsbare leerlingen wordt dat wel steeds moeilijker.’

› En jij vindt niet dat ze meer lessen Nederlands zouden moeten krijgen?

‘Nee, beslist niet! Deze leerlingen werken liever met hun handen dan met hun hoofd. We hebben in Nederland zulke vakmensen hard nodig, maar nu worden ze gedwongen om de eerste twee jaar bijna alleen maar theoretische vakken te volgen. Hoe goed ze hun vak ook beheersen, ze zakken als ze niet een voldoende staan voor Nederlands, Engels en wiskunde. Volgens mij is het belangrijkste dat ze goede vakmensen zijn, daar hoef je de grammaticaregels niet perfect voor te beheersen.’

› Wat is je favoriete plek op de wereld?

‘Het ruige en desolate landschap van Schotland en Noorwegen. Daar moet je echt de natuur trotseren. Dan voel je dat je echt op jezelf bent aangewezen – en hoe klein we als mensen zijn.’