publicatie

Tribune 10/2012 :: Column Jan Marijnissen: De campagne en de verkiezingen

Tribune, november 2012

Column

De campagne en de verkiezingen

Maandenlang heeft de hele partij onder hoogspanning gestaan. Overal is er keihard gewerkt. Het optimisme was groot. Omdat we hoog stonden in de peilingen, waren de verwachtingen hooggespannen. En daarom viel de uitslag op 12 september natuurlijk tegen. Zeker, we hebben ook succes geboekt: een netto ledenwinst van 2.575; duizenden actieve vrijwilligers, meer dan ooit tevoren; en we hebben campagne gevoerd in vrijwel alle steden en dorpen van ons land, ook meer dan ooit tevoren.

Dat alles mag niet verhullen dat we meer hadden verwacht dan gelijk te blijven. Bij andere partijen wordt er in zo’n situatie besloten een evaluatiecommissie in het leven te roepen, die maanden gaat studeren voordat de partij kan discussiëren over de conclusies. Wij hebben ervoor gekozen de leden meteen aan het woord te laten, nu het allemaal nog vers is. Daarom is er in de afgelopen maand in de hele partij uitvoerig gediscussieerd over de campagne en de verkiezingen. De afdelingen, de regio-overleggen, de regioconferenties, het partijbestuur, de Tweede Kamerfractie en de partijraad hebben zich gebogen over de vragen: wat is er gebeurd en waarom, en wat valt er van te leren? In een uitermate constructieve sfeer zijn alle complimenten uitgedeeld en zijn alle kritieken gegeven: we doen er allemaal ons voordeel mee.

Het is opmerkelijk om te zien dat de verkiezingsuitslag geen negatief effect (nou, heel even dan, op de verkiezingsavond) heeft gehad op onze inzet en strijdbaarheid, integendeel. De komende tijd gaan we ons beraden op wat ons concreet te doen staat. Het partijbestuur staat, zoals altijd, open voor suggesties. Eén ding staat vast: we gaan vastberaden door met de strijd voor meer menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit – lokaal, regionaal, provinciaal, nationaal en internationaal.

Jan Marijnissen