publicatie

Tribune, oktober 2012

Column Jan Marijnissen

Vertrouwen winnen

Verkiezingen januari 2003 – ik weet het nog als de dag van gisteren: hoog in de peilingen, en bij het sluiten van de stembussen wederom negen zetels, net zoveel als het jaar daarvoor. Zoiets is ons nu weer overkomen: boven de dertig in de peilingen en op 12 september wederom vijftien zetels, net zoveel als in 2010. Als het scenario van 2003 – 2006 zich ook herhaalt dan gaan we een mooie toekomst tegemoet. In 2006 gingen we immers alsnog van negen naar vijfentwintig zetels. Toch blijft het raar: zoveel mensen die te elfder ure een overstap maken van de ene partij naar de andere. Tal van factoren spelen daarbij een rol. Vast staat dat het percentage mensen dat ‘traditioneel’ stemt afneemt. Toch kunnen we stellen dat onze vaste aanhang in 2003 uit ongeveer 600.000 (9 x 65.000) mensen bestond en daarna is doorgegroeid naar ruim 900.000 mensen nu. Dat is een enorme vooruitgang, die in de afgelopen tien jaar heel successievelijk is gerealiseerd. Deze mensen hebben een rotsvast vertrouwen in onze partij, en steunen ons door dik en dun.

Het vertrouwen van deze mensen in de SP is niet gebaseerd op één gebeurtenis of één contact. Vertrouwen verdienen is een langdurig proces, en kent vele aspecten. Uit onderzoek weten we dat de opstelling van de Tweede Kamerfractie en de activiteiten en de reputatie van de lokale afdeling de grootste invloed hebben op het verwerven van vertrouwen. De opdracht die we te vervullen hebben is het vergroten van onze vaste aanhang door het winnen van het vertrouwen van steeds meer mensen. Mensen met wortels in de SP zweven immers niet meer zo makkelijk.

Jan Marijnissen,

voorzitter SP