publicatie

Tribune 09/2012 :: ...

Tribune, oktober 2012

Partijraad evalueert campagne

‘We zijn te voorzichtig geweest’

In een bomvolle zaal in De Moed, het partijkantoor in Amersfoort, heeft de SP-partijraad de voorbije verkiezingscampagne geëvalueerd. Er was kritiek en zelfkritiek; belangrijkste les is dat de SP te voorzichtig is geweest. Complimenten waren er voor Emile Roemer en voor de vele actieve leden.

Tekst en foto: Diederik Olders

Een enerverende campagne als die van vorige maand moet goed geanalyseerd worden. De afgelopen weken is er in de SPafdelingen in het land nagedacht over wat er goed ging en wat niet. De afdelingsvoorzitters namen die kennis mee naar de partijraad van 29 september. Wil zo’n evaluatie bij andere partijen nogal eens in achterkamertjes en onzichtbare commissies plaatsvinden, bij de SP is de pers er gewoon bij.

Te voorzichtig

Emile Roemer neemt het op zich om te antwoorden op vragen en opmerkingen van de partijraadleden. Zelfkritisch geeft hij aan: ‘De hoge peilingen hebben voor mij verlammend gewerkt. Ik wilde onze voorsprong niet verspelen en dus geen fouten maken. Daardoor ben ik, en zijn wij in de campagne te voorzichtig geweest.’ De afdelingsvoorzitters beamen dat. Toen bleek dat de SP het ook tegen de PvdA moest opnemen, werden de verschillen onvoldoende herkenbaar door die voorzichtige opstelling. Een van de insprekers stelt dat we zó graag wilden laten zien dat we klaar zijn om te regeren, dat we vergaten onszelf te blijven.

Regie uit handen

Een pijnlijk punt voor velen was de aanpassing van het AOW-standpunt, een kwestie waar ook de leden tijdens de campagne door verrast werden. In afwijking van het verkiezingsprogramma bleek de SP voor de doorrekening bij het Centraal Planbureau een regeling te hebben toegevoegd, waarbij ouderen met een redelijk inkomen wat minder AOW krijgen. De SP werd beschuldigd van draaien, en de leden wisten niet hoe het zat. Ook op dit punt steekt Roemer de hand in eigen boezem: ‘Er was een situatie ontstaan waarin de Kunduz-partijen de versnelde verhoging van de AOW-leeftijd er doordrukten. Wij wilden dat repareren om de mensen in de minder betaalde en zware beroepen te ontzien. Wat we fout hebben gedaan, is dat we dit niet zélf naar voren hebben gebracht en zo de regie uit handen gaven. Want iedereen die ons van draaien beschuldigde, vertelde er niet bij dat we als enige partij 1,7 miljard uittrokken om die zware beroepen te ontzien.’

Kritiek en complimenten

Er komen tijdens de bespreking veel kleine, maar daardoor niet minder leerzame kritiekpunten langs. De van veraf niet goed zichtbare Emile-poster, de weinig inhoudelijke verkiezingsflyer, het ontbreken van spotjes op de tv, de onderschatting van het effect van het ‘tweede scherm’ bij tv-debatten, waar goed georganiseerde PvdA’ers en VVD’ers de scores en daarmee het beeld in de media sterk beïnvloedden. Maar er zijn ook veel complimenten; aan Roemer bijvoorbeeld voor de manier waarop hij zich in zulke moeilijke omstandigheden ‘herpakte’. Voor het partijkantoor, waar de logistiek dit keer accuraat en snel was. En voor de SP’ers in heel het land, die een record-aantal flyers, sponsjes en ander materiaal verspreidden.

Het is een stevige, maar positieve evaluatie. Veel afdelingsvoorzitters noemen het feit dat er tijdens de campagne veel enthousiaste nieuwe leden zijn bijgekomen een mooie basis om de partij nog verder te versterken. Roemer memoreert daaraan in zijn beantwoording: ‘Deze campagne heeft mij, Emile Roemer, en de SP krachtiger, sterker en strijdbaarder gemaakt’. Het feit dat Roemer zelf, ten overstaan van de pers, de kritiek van de leden op een teleurstellende campagne beantwoordt, is daarvoor tekenend. Aan het eind van zijn optreden krijgt hij dan ook een daverend applaus van de aanwezigen.

Foto: Niels Jongerius, medewerker bij de Europese SP-fractie: ‘Als MKB-voorzitter Biesheuvel een onzinverhaal vertelt over hoe slecht de SP voor ondernemers is, moeten wij die kleine ondernemers mobiliseren om in de tegenaanval te gaan.’