publicatie

Roemer: ‘Als het nodig is gaan we naar Den Haag met honderdduizend mensen.’

Tekst: Diederik Olders

Foto: Sander van Oorspronk

Op 10 december waren maar liefst 6.500 mensen op de manifestatie ‘Armoede werkt niet’ in de Brabanthallen in Den Bosch. Boos over de plannen van het kabinet om uitkeringen te verlagen, te bezuinigen op speciaal onderwijs en op de sociale werkplaatsen en nog veel meer slechte plannen die de armoede in Nederland groter maken. Boos, en strijdbaar. Dat belooft wat voor 2012.

De manifestatie werd georganiseerd door de SP samen met de PvdA, Abvakabo en FNV Bondgenoten. De afgelopen maanden was er hard gewerkt om mensen te mobiliseren voor het protest tegen de kabinetsplannen. Aan het eind van de ochtend begonnen de vele tientallen bussen, door de vakbonden geregeld, op de parkeerplaats bij de Brabanthallen binnen te druppelen. Uit alle hoeken van het land kwamen in totaal 6500 mensen naar Den Bosch. Degenen die voor het openbaar vervoer kozen, werden getrakteerd op een bijzonder schouwspel. Lopend vanaf het station zagen zij op de hele route een stuk van de ‘ketting van solidariteit’ hangen; honderden, duizenden werkhandschoenen allemaal voorzien van een handtekening en een boodschap aan de regering. Aan deze ketting hadden SP’ers de afgelopen tijd gewerkt. Het is een ludieke manier om handtekeningen te verzamelen. En geeft een indrukwekkend beeld. Want niet alleen de route náár de Brabanthallen was versierd met kettingen; ook het terrein zelf hing vol. Van tevoren had het landelijke partijbureau van de SP aan afdelingen gevraagd ook zelf hun handschoenen mee te nemen; er was uitgerekend dat alles in één keer vervoeren zou neerkomen op 20 pallets vol dozen met handschoenen...

De sfeer in de grote zaal was meteen al strijdbaar. De SP-band Spic en Span maakte vrolijke muziek, en de Rotterdamse columniste/sociaal advocaat Carrie opende de manifestatie. PvdA-leider Job Cohen sprak de mensen toe, net als FNV-voorzitter Agnes Jongerius. Jan Marijnissen interviewde mensen uit de praktijk; mensen die graag willen werken maar vanwege hun beperking niet aangenomen worden; mensen die vanwege ernstige beperkingen toch al een moeilijk leven hebben en die nu ook nog te maken krijgen met een opeenstapeling van bezuinigingen. Maar ook goed nieuws, bijvoorbeeld een bedrijf dat bewust op zoek gaat naar mensen met een arbeidshandicap, en al op een verhouding zit van bijna de helft van het personeel. Verschillende groepen kwamen hun solidariteit betuigen, waaronder de mensen van de openbaar vervoerbedrijven in de grote steden en de schoonmakersvakbond.

Er waren twee hoogtepunten van de manifestatie, of eigenlijk een dieptepunt en een hoogtepunt. Het dieptepunt was de toespraak van staatssecretaris Paul de Krom (sociale zaken en werkgelegenheid), die het kabinetsbeleid kwam verdedigen. Hij werd terecht geprezen door Carrie dat hij zich in het hol van de leeuw waagde, maar liet vervolgens zien wat er fundamenteel mis is met deze regering: ze hebben geen idee waar ze het over hebben. Voor een zaal met heel veel mensen uit de sociale werkplaatsen, die zich ernstig zorgen maken over het verdwijnen van hun baan als gevolg van het kabinetsbeleid zei hij dit: ‘Meedraaien in een baan is beter dan wegdraaien in een uitkering’. Dit leverde hem hoongelach en boe-groep op uit de zaal. Hij beweerde ook dat het niet zo is dat er 60.000 banen gaan verdwijnen in de sociale werkplaatsen, wat hem op een keihard ‘Leugenaar, leugenaar, leugenaar!’ kwam te staan. Presentatrice Carrie legde nog even de nadruk hierop door erop te wijzen dat de staatssecretaris nu dus heeft toegezegd dat die banen niet verdwijnen, en voegde hem toe: ‘Als u toch die banen schrapt, bent u een gore leugenaar.’ De Krom verliet de zaal met een geranium en een werkhandschoen, symbool voor de meer dan 127.000 getekende werkhandschoenen, die samen een ketting van solidariteit vormen van bijna achttien kilometer.

Het echte hoogtepunt van de middag in Den Bosch was de toespraak van SP-leider Emile Roemer. Hij werd met luid gejuich ontvangen. Roemer maakte korte metten met de opmerking van Rutte een paar dagen vóór de manifestatie dat armoede niet zou bestaan: ‘Mark Rutte is niet de premier van alle Nederlanders, maar de spreekstalmeester van de miljonairsfair. Ik was woest toen de premier zei dat er in Nederland geen armoede zou zijn. Dat hij dit durft te zeggen in een land waar wachtlijsten zijn bij de voedselbanken vind ik een grote schande. Het is een aantasting van de beschaving in een van de rijkste landen van Europa.’ Ook De Krom kreeg weerwoord: Roemer daagde hem uit zijn woorden dat wie werken wil, moet kunnen werken waar te maken: ‘Zorg dat de banen in de sociale werkplaats gegarandeerd blijven. En als hij het echt wil, dan zorgt hij dat de begeleiding blijft bestaan en dat mensen die werken naar vermogen ook fatsoenlijk betaald krijgen!’

Roemer voorziet dat het verzet tegen de bezuinigingen van VVD, CDA en PVV alleen maar zal toenemen: ‘En laten wij met elkaar een ding afspreken. De vorige keer waren we met vijftienhonderd in een kleiner zaaltje hiernaast. Vandaag zijn we hier met vijfenzestighonderd mensen. Maar als het nodig is, gaan we gewoon naar het Plein in Den Haag met honderdduizend mensen. Je stem laten horen, je stem verheffen heeft zin.’ Roemers betoog kon rekenen op een hartgrondig ‘actie, actie, actie!’ van de zaal.