publicatie

Column

Emile Roemer

Respect

Een van de belangrijkste dingen die ik vanuit huis meegekregen heb is respect. Ten eerste betekent dat voor mij dat je probeert begrip op te brengen voor de overtuigingen van de ander, ook als je het daar niet mee eens bent. Je hoeft niks aan je kritiek af te doen, maar je kan een ander wel op waarde schatten, ook als je het er niet mee eens bent. En ten tweede heeft respect voor mij te maken met één van de kernwaarden van onze partij: menselijke waardigheid. Iemand respecteren is zijn menselijkheid erkennen, erkennen dat hij of zij mens is en alleen al daarom het verdient om op een bepaalde manier behandeld te worden.

Respect is een van de sleutelwoorden in de strijd die de stakende schoonmakers momenteel voeren. Waarom, vraag je je misschien af. Is het niet belangrijker dat je gewoon je geld krijgt? Maar als je je werk via de achterdeur binnen moet of alleen maar mag werken als de rest van het personeel naar huis is, dan doet dat iets met je. Dan word je in je menselijkheid aangetast, ga je je minderwaardig en ondergeschikt voelen. Jarenlang hebben de schoonmakers zich dan ook geschikt naar deze regels en hun schamele beloning. Ze waren onzichtbaar.

Maar met de stakingen van 2010 werden ze zichtbaar. Eerst omdat iedereen kon zien hoe onmisbaar het werk is, wat ze doen. En later omdat ze – onder meer op Utrecht Centraal – gewoon in de hal gingen kamperen en niet meer vertrokken. Ze eisten respect, zoals ze dat nu weer doen.

Niks geen gouden bergen, maar doodeenvoudige zaken als doorbetaling bij ziekte, genoeg tijd om je werk te doen en gewoon door de voordeur naar binnen mogen. Als normaal mens behandeld en beloond worden. Daarom staken de schoonmakers en daarom steun ik ze. Respect moet je verdienen. Maar als je het verdiend hebt en je krijgt het nog steeds niet? Dan moet je het gaan halen.

Emile Roemer, fractievoorzitter SP