publicatie

Tribune 12/2008 :: Kerstmarkt :: Glühwein und Gemütlichkeit

Tribune, december 2008

KERSTMARKT

Glühwein und Gemütlichkeit

Sprookjesachtige kerstmarkten en weelderig versierde binnensteden: in Duitsland doen ze meer aan kerst dan in Nederland. Dus trekken jaarlijks heel wat Nederlanders de grens over voor een dagje uit in een van de Duitse kerstcentra. Het sjieke Düsseldorf is een van de populairste.

Tekst Rob Janssen Foto’s Peter Frischmuth/Hollandse Hoogte

Iedereen kijkt en ze weten het. Want ze hebben een Porsche Cayenne Turbo (nieuwprijs vanaf 150.000 euro) en ze zien er goed uit. Hij, driedagenbaardje en pokerface, parkeert de bolide nét iets te nonchalant langs de Köningsallee en trapt daarbij nét iets te hard op de rem. Gevolg: een schuivertje van een centimeter of tien. Zij, hoogblond en zonnebril, stapt quasi gehaast uit de Porsche en houdt een beige leren handtas met goudkleurig beslag aan de arm. Hij bedient met een achteloze polsbeweging de afstandsbediening: biep-biep. Auto-alarm geactiveerd. Zonder de gapende omstanders ook maar een blik waardig te gunnen, beent het tweetal naar de ingang van de Kö Galerie. In deze met marmer en messing geplaveide winkelpassage vinden ze wat ze willen. Mode van Jil Sander, horloges van Patek Philippe, golfkleding van Golfino, aanstekers van St. Dupont. Categorie: peperduur. Hoezo crisis?

De Königsallee. De duurste straat in de rijkste stad. Het domein van die Schönen und die Reichen en hun voertuigen. Porsche, Mercedes S-klasse, Audi A8, BMW 7-serie; nergens zie je er zo veel als hier. Een oude zegswijze luidt: wat door de industriëlen van het Ruhrgebied wordt verdiend, wordt in Düsseldorf uitgegeven. Tegenwoordig komen ook steeds meer steenrijke Russen graag een weekendje shoppen in de metropool aan de Rijn en laten filmsterren zich er regelmatig zien.

Maar vandaag is alles anders. Vandaag moeten de luxe sleeën de macht op straat delen met vooral Nederlandse en Belgische touringcars. Vandaag krioelt het in de stad van de mensen die Düsseldorf uitkozen voor een dagje uit in kerstsfeer. Optisch gezien komt het wel goed met die sfeer. De winkels zijn smaakvol en met oog voor nostalgie ingericht en de bomen zijn getooid met ontelbare lichtjes. Na zons-ondergang waan je je in een sprookje. Optisch gezien dan.

“Ay Kaaws, mojje kaake: kejje ‘n hypotheek op naajme.” Koos kijkt waar hij een hypotheek op kan nemen. Het blijkt een horloge van Jaeger-LeCoultre te zijn. De prijs is 28.000 euro. Of zou de vrouw van Koos toch die Rolex van 40.000 bedoelen? Wacht, er ligt ook nog een Audemars Piguet van 25.000. Het Nederlandse echtpaar staat voor de etalage van juwelier Wempe, kruising Königsallee en Schadowstrasse. De spots laten het goud, de diamanten en briljanten glitteren en glinsteren. De open monden van Koos en zijn vrouw trekken de aandacht van de in zwart kostuum gestoken portier. Drie seconden lang slaat hij met getrainde minachting de Nederlandse verwondering gade. Die wordt impliciet beantwoord door Koos en zijn vrouw als ze verder lopen en hem zien staan. Als je zo toch je geld moet verdienen… je hóórt het ze denken.

In de Altstadt, het ‘gemütliche’ oude centrum van Düsseldorf, is het nog drukker dan op de Königsallee. Hier staan de pleinen vol met sfeervol verlichte houten kraampjes en huisjes. Glühwein, jawel! Maar ook poppetjes van glas en hout, sieraden en zelfs speelgoed en kleding. En kerstboomversieringen natuurlijk. Het ruikt lekker bij de talloze kraampjes waar je gebrande amandelen, warme kastanjes en typisch Duitse lekkernijen als Riefkuchen en Printen (een gekruide specialiteit uit Aken) kunt krijgen. Van zo’n aroma krijg je honger. Of dorst, als je langs een van de vele kroegen en bars komt waar het typische Alt-bier getapt wordt. Wat niet wegneemt, dat uit menig Nederlandse rugzak een thermoskan steekt.

In café Sutton’s aan de Hunsrückenstrasse, hartje Altstadt, zit je lekker en warm. Vanuit de bar kun je de slenterende massa gadeslaan en op een grote tv is de Bundesliga te volgen. Want kersttijd of niet: het voetbal gaat door. Twee Nederlandse stellen hebben plaatsgenomen in een van de ronde lichthouten zitjes. Hun gesprek spitst zich toe op het dvd-aanbod in de Kaufhof, het nabijgelegen mega-warenhuis. “Zit je wel met die klote Duitse ondertiteling.” Na een tijdje staat een van de twee mannen op en verlaat het etablissement. Even later staat hij buiten op straat, pontificaal voor de kroeg en in het zicht van iedereen die binnen zit, met grof geweld een hele pizza naar binnen te werken. De gesmolten kaas druipt langs het karton en uit zijn mond. Dat schuin tegenover Sutton’s in een Japans restaurant mensen aan tafel zitten te kijken, schijnt hem niet te deren. Een authentiek hapje op de kerstmarkt die om de hoek ligt kon hem blijkbaar ook niet bekoren. Nee, liever een pizza op de vuist. Waarvan na een paar minuten overigens een aanzienlijk deel in de prullenbak gemieterd wordt. “Guck’ dir das an”, zegt iemand aan de bar hoofdschuddend. Dan komt de man weer naar binnen. “Mwah, wel te kanen”, bericht hij tevreden.

Op een paar minuten loopafstand van het kerstmarktgebeuren ligt Saturn, dé winkel voor elektronische speeltjes. Hoewel… winkel? Saturn Düsseldorf is gevestigd in een enorm glaspaleis met een wirwar aan roltrappen en een duizelingwekkend aanbod van breedbeeld-tv’s, camera’s, stereotorens, dvd’s en cd’s, telefoons. Veel van veel, schijnt het devies. Interesse in een digitale fotocamera? Er zijn minstens 50 verschillende modellen. Zin in een cd? Pak maar van de stapel van dertig. Apathisch schuift de Saturn-kassière de gekochte mp3-spelers, dvd’s en mobieltjes langs het barcode-oog. Alsof ze in de weg liggen.

Het pronkstuk van Saturn trekt echter veel bekijks: een breedbeeld-tv met een diameter van bijna twee meter. “Jaitje, wat een ding!” Hij kost 19.999 euro. Toch al weer 5000 goedkoper dan dat horloge van Audemars Piguet. ‘Geiz ist geil’ luidt de Saturn-slogan: gierig maakt gelukkig.

Tegen vijven wordt het stiller in de stad. Logisch: de bussen vertrekken weer naar Nederland. Langzaamaan pakken de Mercedessen en Porsches de macht weer terug op straat. De weelderige bontjassen, hoog geblondeerde hoofden en lange zwartlederen mantels hebben weer vrij spel. De dragers ervan gaan wat drinken. Prosecco en Irish Coffee. Eten? Nee, nog niet. Sjieke mensen eten laat.

Het is donker. De sfeer is feeëriek door miljoenen lichtjes. Kersttijd in Düsseldorf. Duizenden vergaapten zich vandaag weer aan de weelde die onbereikbaar is. Massa’s dompelden zich weer onder in de overvloed die voor het grijpen ligt. En ergens in de stad zal vanavond de kerst-klassieker van John Lennon weer gedraaid worden. So this is Christmas.