publicatie

Tribune 08/2001 Column Jan Marijnissen: Tot Festival Tomaat!

Tribune 10 augustus 2001

Tot Festival Tomaat!

Als je ziet wat Festival Tomaat allemaal biedt, zal het weinig moeite kosten om u te overtuigen dat u het niet mag missen. Ik zou dus kunnen volstaan met de oproep: kom op 16 september naar De Kersouwe in Heeswijk-Dinther, want het wordt hartstikke leuk! Toch kan ik het niet nalaten u te vertellen waarom ik het zo belangrijk vind dat we dit festival organiseren. Kunst en cultuur noemt men wel eens het zout in de pap van de samenleving. Dat zijn ze ook. Maar ze zijn méér. Door de eeuwen heen hebben ze een belangrijke invloed gehad op onze kijk op de samenleving. Beelden, woorden, muziek en andere creatieve uitingen geven betekenis aan de werkelijkheid en bepalen in grote mate hoe wij die werkelijkheid interpreteren. Juist in onze kille tijd, waarin zo’n beetje alles bepaald wordt door geld en economie, is die functie van kunst en cultuur van groot belang. Het idee dat dit de beste van alle denkbare werelden is, moet op de helling en kunst en cultuur kunnen ons daarbij helpen.

Dit klinkt misschien wat zwaar als het gaat om een geweldig festival voor de hele familie. Maar in de gesprekken die ik de laatste tijd gevoerd heb met mensen uit de wereld van kunst en cultuur, kwam deze politieke betekenis steeds weer bovendrijven. Ook in die sector plaatst men steeds meer vraagtekens bij het idee dat alles in geld uit te drukken moet zijn. Festival Tomaat zal dat op aansprekende manieren duidelijk maken. En hebt u nóg meer redenen nodig om te komen? Dan verklap ik dat we in Heeswijk-Dinther ook nog de spectaculaire ouverture op de komende stembusstrijd presenteren én dat er een fikse korting is voor SP-leden, want die mogen best een streepje vóór hebben. Tot ziens op 16 september!

• Nieuws: Het Binnenhof / Aktie / Bulletin Board
  • Column Jan Marijnissen: Tot Festival Tomaat!
  • Italiaanse toestanden in Nederland. De Europese Commissie eist minstens 440 miljoen gulden werkgelegenheidssubsidie terug van ons land. Een zware strop, die inmiddels al erg strak sluit om de hals van PvdA-kroonprins Ad Melkert.
  • ‘Wie onderdrukt wie nu eigenlijk?’ vraag schrijver Ali Eddaoudi zich af. ‘Miljoenen vrouwen lijnen omdat het maatschappelijk niet geaccepteerd wordt dat een vrouw dik is. Dat vind ik onderdrukking. Niet een vrouw die studeert of werkt en toevallig ook een hoofddoek draagt.’
  • In het Gelderse Zevenaar verzetten bewoners zich nog steeds tegen de Betuwelijn. Volgens hen is de bouw van de tunnelbak verantwoordelijk voor het verzakken van de huizen in de omgeving.
  • De Marokkaanse ambassadeur probeert de gevreesde Amicales nieuw leven in te blazen en volgens de BVD probeert ook de Turkse overheid greep te houden op haar migranten in Nederland. Wordt de integratie zo tegengewerkt? Ali Lazrak zoekt het antwoord bij vooraanstaande migranten.
  • Na acht jaar zal Remi Poppe het parlementaire activisme weer verruilen voor het buitenparlementaire. ‘Als een SP’er zich in de Kamer thuis gaat voelen moeten we gaan oppassen,’ zegt de beroemde milieudetective.