Tribune 06/2001 Ondersteun borsten, geen dictators

Tribune 8 juni 2001 Ondersteun borsten, geen dictators!

'Prikkelt jouw bh ook zo de laatste tijd?' willen de mensen van de Schone Kleren Kampagne weten van het bh-dragend deel der natie. 'Dat komt misschien wel omdat je Triumph of Sloggi bh is geproduceerd in Birma. Onder een militair regime vindt daar dwangarbeid plaats en worden mensenrechten systematisch geschonden. Triumph moet uit Birma!'

Tekst: Christine de Vos

Door het militair regime zijn in Birma mensenrechtenschendingen, martelingen en slavenarbeid aan de orde van de dag. Ondanks herhaalde oproepen van Nobelprijswinnares Aung San Suu Kyi aan het internationale bedrijfsleven af te zien van investeringen in Birma, blijft Triumph z'n activiteiten voortzetten. 'De grond waarop de fabriek van Triumph staat, huurt het bedrijf van de Union Myanmar Economic Holding,' vertelt Christa de Bruin van de Schone Kleren Kampagne. 'Dat is een instituut van actieve en gepensioneerde militaire officieren dat gecontroleerd wordt door dat deel van het ministerie van defensie dat belast is met de aanschaf van wapens.' Aung San Suu Kyi leidt de National League for Democracy. De NLD won de verkiezingen in 1990 met een overweldigende meerderheid. Maar de junta weigert tot op heden de macht over te dragen aan het gekozen parlement. Aung San Suu Kyi en de NLD roepen op tot buitenlandse druk in de vorm van sancties om de militairen naar de onderhandelingstafel te dwingen.

Ook de Free Trade Union Birma (FTUB), de onafhankelijke vakbeweging in ballingschap, vraagt buitenlandse bedrijven niet te investeren in Birma. De Bruin: 'Investeringen in Birma komen vrijwel geheel ten goede aan het militaire bewind in het land. Door het regime financieel te steunen, maken ze het het volk extra moeilijk van die militairen af te komen.'

Ook Nederland is voorstander van multilaterale economische sancties tegen Birma

De oproep van Aung San Suu Kyi en de FTUB kan rekenen op brede steun. Zo heeft de International Labour Organization (ILO, een organisatie van de VN) voor het eerst in haar geschiedenis leden opgeroepen de banden met een lidstaat (Birma) te heroverwegen en af te zien van alle activiteiten die bijdragen aan dwangarbeid. De Verenigde Staten verbieden al langere tijd nieuwe investeringen in Birma. Ook de Nederlandse regering is voorstander van multilaterale economische sancties tegen Birma en maakt zich hiervoor hard binnen Europees overleg. 'Onlangs werd bekend dat er gesprekken gaande zijn tussen de NLD en de junta. Zolang deze gesprekken niet leiden tot democratisering en de oppositie haar oproep aan de internationale gemeenschap niet heeft ingetrokken is er reden om juist nu de druk op Birma te intensiveren,' meent De Bruin. Onder het motto 'Support breasts, not dictators' protesteerden de Schone Kleren Kampagne en het Burma Centrum Nederland begin dit jaar tegen de aanwezigheid van Triumph in Birma. Voor de deur van V&D in de Amsterdamse Kalverstraat, verbrandden actievoerders bh's en deelden folders uit, waarin ze winkelende consumenten informeerden over de huidige situatie in Birma. Ook in Zwitserland, waar het hoofdkantoor van Triumph staat, vonden acties plaats.

Vooralsnog geeft Triumph geen krimp. 'We betalen hogere lonen dan gemiddeld', is een van hun argumenten

In antwoord op een oproep in de krant besloot ook de SP afdeling Gouda zich in te zetten voor schone kleren. 'In veel winkels in Gouda bleken Triumph-producten te hangen,' vertelt SP'er Marina de Lelij. 'Wij zijn voor de deur gaan staan met een spandoek Ondersteun borsten, geen dictators en hebben pamfletten met uitleg uitgedeeld aan omstanders. Ik kan niet zeggen dat we in Gouda een enorme boycot hebben ontketend, maar wat ik uit de reacties begreep zijn veel mensen zich wel bewuster geworden van de omstandigheden waaronder hun kleding en ondergoed gemaakt worden.' De gemeenteraadsfractie van de SP in Gouda bereidt nu een motie voor waarin de gemeente gevraagd wordt bij de aanschaf van dienstkleding te letten op de arbeidsomstandigheden in het productieland. In samenwerking met FNV, Novib, solidariteitsfonds XminY en Burma Centrum Nederland voert de Schone Kleren Kampagne nu een protestkaartenactie waarin ze Triumph verzoeken zich terug te trekken uit Birma en een beroep doen op Vendex/KBB om de verkoop van Triumph-artikelen stop te zetten, zolang de fabrikant in Birma blijft. U treft de actiekaart ook in deze Tribune. Vooralsnog geeft Triumph geen krimp. 'We betalen hogere lonen dan gemiddeld, is een van hun argumenten,' vertelt Christa de Bruin. 'En: als wij ons terugtrekken zijn de mensen daar werkloos. Dat zou op zich wel een punt kunnen zijn, maar feit is dat de opbrengsten van de investeringen die worden gedaan in Birma, regelrecht naar de junta gaan en juist niet ten goede komen van de mensen. Bovendien is de boycot, als het goed is, slechts tijdelijk. De bedoeling is om de militairen aan het onderhandelen te krijgen en ze ertoe te bewegen hun macht over te dragen aan de rechtmatig verkozen NLD.'

Schone Kleren Kampagne

De Schone Kleren Kampagne (SKK) is actief in negen Europese landen en richt zich op wereldwijde verbetering van de arbeidssituatie in de kleding- en sportschoenenindustrie en het verhogen van bewustwording over arbeidsrechten en milieu. Tienduizenden individuen en honderden organisaties, waaronder de ILO en Amnesty International, steunen SKK. SKK roept de industrie op om een gedragscode - gebaseerd op de conventies van de ILO - te respecteren, om zich in te zetten voor een leefbaar loon en onafhankelijke controle van arbeidsomstandigheden. SKK werkt samen met vakbonden en NGO's in veel productielanden. Momenteel voert SKK actie op de volgende terreinen: Behalve schone kleren in de winkels wil de SKK ook dat gemeenten er bij de aanschaf van hun dienstkleding zeker van zijn dat ze niet onder slechte arbeidsomstandigheden of door dwangarbeid vervaardigd zijn. Het eerste succes op dit front is al binnen. De gemeenteraad van Amsterdam heeft een motie met de bedoelde strekking aangenomen. Er loopt een rechtszaak tegen kledinggigant Gap wegens schending van elementaire arbeidsrechten op het eiland Saipan. Hoewel Amerikaans, ligt dit eiland aan de westkust van Japan. Met beloftes van hoge lonen en goede banen in Amerika worden mensen uit China, de Filippijnen, Bangladesh en Thailand naar Saipan geronseld. Daarbij moeten ze echter een 'bemiddelingsbedrag' van al gauw 4000 gulden betalen. Vervolgens moeten ze verklaren niet te zullen deelnemen aan vakbondsactiviteiten, geen religieuze diensten te zullen bezoeken, niet te zullen trouwen of ontslag te zullen nemen. Zeven dagen per week, zo'n 12 uur per dag verrichten ze vervolgens hun arbeid in onveilige, oververhitte, volle fabriekshallen. Tijdens Euro 2000 richtte de SKK de pijlen op sportkledinggiganten Nike en Adidas. Het doel was om hen ertoe te bewegen de arbeidsomstandigheden in de fabrieken te verbeteren. Nike heeft weliswaar een gedragscode voor haar onderaannemers, maar de controle op de naleving ervan is een wassen neus.

• Nieuws: Het Binnenhof / Aktie / Bulletin Board
  • Heel Nederland praat en schrijft erover: het manifest Stop de uitverkoop van de beschaving. De Tribune brengt u de volledige tekst, sprak met de elf oprichters van de gelijknamige stichting en geeft u een kleine bloemlezing uit de honderden reacties.
  • 'Ja, Khatami zal de presidentsverkiezingen weer winnen, maar tot ieders spijt,' vertelt de Iraanse schrijver en vrijheidsstrijder Kader Abdolah. Zijn hoop is gevestigd op de vrouwen. 'Op alle mogelijke manieren maken ze de geestelijkheid belachelijk.'
  • Weer een schandaal in Limburg. Het terrein van de voormalige Emma-mijn is nu bebouwd met luxe woningen, maar de bomen in de tuinen sterven door het gif. Waarom is de bodem niet fatsoenlijk gesaneerd? De Tribune volgt het spoor terug…
  • De SP-wethouders in Uden gaan niet verscholen achter een batterij secretaressen met haar op de tanden, maar staan midden tussen de bevolking. 'Ze weten waar ze het over hebben en ze pakken zaken aan.'
  • 'Prikkelt jouw bh ook zo de laatste tijd?' willen de mensen van de Schone Kleren Kampagne weten. 'Dat komt misschien wel omdat je Triumph of Sloggi bh is geproduceerd in Birma.'