publicatie

HET RIJKE ROOIE LEVEN – deel 66

John Legend, Shine

Tekst: Arjan Vliegenthart Foto: Roger l. Wollenberg / Hollandse Hoogte

Tijdens zijn campagne in 2008 werd Obama gesteund door tal van artiesten uit de muziek-, film en literaire wereld. Variërend van talkshowhost Oprah Winfrey tot filmsterren als Matt Demon ondersteunden veel bekende Amerikanen de senator uit Illinois. De combinatie van een relatief jonge, gekleurde presidentskandidaat en een positieve en hoopvolle boodschap bleek na acht jaar lang politiek cynisme onder George Bush dat onder andere geleid had tot twee oorlogen, die in Afghanistan en Irak en een financiële en economische crisis bij veel mensen (her)nieuw(d) engagement los te maken. Wie even op Youtube zoekt, vindt tal van liederen van bekende en minder bekende artiesten die geïnspireerd zijn op de verkiezingscampagne van Obama en waarin vooral de hoop wordt uitgesproken dat de nieuwe president betere tijden zal inleiden.

Dat geldt voor zanger John Legend, vooral bekend als Soul en R&B-artiest. Met 6 Grammy’s op zak is hij wellicht één van de bekendste artiesten die zich tijdens de campagne openlijk uitsprak voor Obama. Wellicht des te opmerkelijker, omdat de meeste albums van Legend nu niet bepaald opvallen door politiek geëngageerde teksten. Hoewel Legend zelf zegt dat politiek hem van jongs af aan met de paplepel is ingegoten, leidde de kandidaatstelling van Obama bij hem tot een vorm van politieke bewustwording die nu ook in zijn muziek tot uiting komt. Legend zong tijdens het Democratische partijcongres in Denver waar Obama officieel tot presidentskandidaat voor de Democratische partij werd uitgeroepen. Vorig jaar verscheen daarnaast het album Wake Up! dat hij samen met The Roots, een band net als hijzelf afkomstig uit Philidelphia, maakte en waarop vooral covers te vinden zijn van oudere politieke liederen over armoede, de strijd voor gelijkheid en tegen de oorlog. Het toonaangevende Amerikaanse muziekblad Rolling Stone schreef lovend over het album dat John Legend en The Roots geen imitators waren van de klassieke liederen op het album, maar erfgenamen van de politieke geëngageerde muzikanten uit de jaren ‘60 en ‘70 van de vorige eeuw. Je kunt het slechter treffen.

John Legend schrijft dat hij bij het maken van het album geïnspireerd is door de woorden van de Amerikaanse zangeres Nina Simone over de opdracht van artiesten ‘to reflect the times’, om de tijd waarin zij leven te laten terug komen in hun werk. Volgens Legend wordt de huidige tijd gekenmerkt door een ‘brouwsel’ van optimisme over de mogelijkheden van de moderne samenleving en aanhoudende armoede en oorlog. ‘We live in a time of seemingly unlimited possibility and groundbreaking, historic change, yet we’re also in the midst of a deep recession and war.’

Naast covers van onder andere Curtis Mayfield bevat het album één eigen nummer Shine. Legend zelf noemt het nummer een Stevie-Wonder-meets-gospel-lied waarin mensen worden opgeroepen het leven in eigen hand te nemen en oog te hebben voor het goede in anderen. Daarmee reflecteert het lied inderdaad het gevoel dat veel Amerikanen hadden toen zij in 2008 Obama tot president van de Verenigde Staten kozen.

(Klik op afbeelding voor vergroting)