publicatie

Spanning, februari 2008 :: Inleiding: Wat Wilders wil

Spanning, februari 2008

Inleiding: Wat wilders wil

Geert Wilders strijdt voor de vrijheid, zo lezen we in zijn boek Kies voor vrijheid (2005). Maar de vrijheid waar hij voor kiest, betekent maar al te vaak onvrijheid voor anderen. Wilders’ vrijheidswens betekent dat mensen uit moslimlanden voorlopig niet meer kunnen wonen en werken in Nederland. Dat vreemdelingen die hun baan verliezen, het land worden uitgezet. Het betekent dat er geen nieuwe moskeeën komen en alle islamitische scholen worden verboden, evenals alle moslimomroepen, zelfs de Koran. Dat Nederlanders met een dubbel paspoort na twee misdrijven het land worden uitgezet. En dat vreemdelingen al na één overtreding het land uit moeten. Als minderjarige kinderen over de schreef gaan, worden hun ouders meegestuurd.

Wilders eist de vrijheid op om te zeggen wat hij wil. Dat betekent ook de vrijheid om te provoceren en te shockeren; hoofddoekjes lust hij rauw, de islam is fascistisch, de Koran moet worden verscheurd. Op deze provocaties volgen vaak felle reacties. Doorgaans verbaal, maar enkelen gaan zó ver dat ze Wilders persoonlijk bedreigen, waardoor hij nu permanente beveiliging nodig heeft. De leider van de Partij voor de Vrijheid betaalt ook zélf een hoge prijs voor zijn provocaties. Hij is niet bang, en dat siert hem. Maar hij maakt anderen wél bang, en dat is ernstig.

Voor moslims, allochtonen en vluchtelingen is ondertussen duidelijk waar Wilders voor staat als het om hen gaat: hij maakt hen tot tweederangs burgers, voor wie andere wetten gelden dan voor andere inwoners van Nederland. Maar wat heeft Wilders nog meer te bieden? Zal de Partij voor de Vrijheid (PVV) Nederland vrijer en veiliger maken? Zorgt Wilders voor een beter milieu, betaalbare woningen en goed openbaar vervoer? Krijgen we met Wilders beter onderwijs, meer zorg en voldoende sociale zekerheid? Wat betekenen de voorstellen van Wilders voor al die ‘hardwerkende mensen’ die hij zegt te willen vertegenwoordigen? En voor mensen die hun baan verliezen, of ziek worden? Hoe gaat Wilders zijn plannen betalen? En wie gaan hiervan het meeste profiteren?

Wat Wilders wil, is veelvuldig onderwerp van gesprek. In de Kamer, in de krant, op de televisie, in de huiskamer. In deze Spanning maakt het Wetenschappelijk Bureau van de SP een analyse van de standpunten en uitgangspunten van Wilders, zijn taalgebruik en zijn partijorganisatie.