publicatie

De SP Verkiezingskrant

'Een eerlijke overheid helpt mensen en maakt ze niet kapot’

Steeds meer mensen zien dat het eerlijker kan. Lilian Marijnissen knokt ervoor en vraagt ook uw stem, zodat Nederland eerlijker uit de crisis komt.

Wat betekent dat voor jou: ‘eerlijk’?

‘Net als heel veel mensen kan ik heel slecht tegen onrecht. Ik heb gepraat met ouders die door de Belastingdienst opgejaagd zijn – mensen die met hun kinderen jarenlang in armoede leefden, als crimineel werden behandeld. En onschuldig waren. Dat is wel zo oneerlijk, dat mag gewoon niet bestaan.

Nu moeten die mensen razendsnel gecompenseerd worden. En moet een nieuwe regering zorgen dat dit nooit meer voorkomt. Daar gaan de komende verkiezingen over!’

Waar gaan die verkiezingen over?

‘Over een eerlijk Nederland. Een overheid die mensen helpt in plaats van kapot maakt. Want er is veel in ons land dat eerlijker kan. De SP heeft daar goede ideeën over.’

Bijvoorbeeld?

‘De tweedeling. Rijken en grote bedrijven worden steeds rijker – zelfs tijdens de coronacrisis. Terwijl de mensen die het werk doen al tientallen jaren er niet op vooruit gaan. Dat gaan wij veranderen: het minimumloon moet omhoog. Simpel en eerlijk. Ook gepensioneerden en mensen zonder werk krijgen zo eindelijk wat meer ruimte. Meer te besteden ­betekent meer uitgeven. En dat kunnen winkeliers nu wel gebruiken.’

Hogere lonen, een thema in je leven…

‘Klopt. Voordat ik de Tweede Kamer in ging, streed ik bij de vakbond samen met zorgmedewerkers voor betere lonen. Mensen in Nederland zien nu door corona weer hoe belangrijk zij zijn. Het applaus voor de zorg was terecht. Dat veel partijen zo lang tegen ons voorstel voor een eerlijke beloning stemden; dat noem ik onrecht. Nu is het eindelijk gelukt!’

Met een grote SP wordt het eerlijker?

‘Hoe meer mensen op ons stemmen, hoe sterker we staan. We zien nu dat veel partijen met mooie praatjes komen. Zelfs de VVD zegt dat de lonen omhoog moeten. Andere, soms ook linkse, partijen hebben spijt dat ze de verzorgingshuizen en de sociale werkplaats hebben gesloten en zeggen dat dit anders moet. ­Inmiddels zeggen bijna alle partijen dat het markt denken teveel is doorgeschoten, bijvoorbeeld in de zorg. Maar ik weet één ding zeker: Hoe groter de SP wordt, hoe meer kans dat we er ook voor kunnen zorgen dat het niet alleen bij mooie praatjes blijft!

Je had het over een nieuwe regering. Met de SP?

‘Een regering met de SP zal socialer zijn dan zonder de SP. Als die nieuwe regering Nederland eerlijker maakt, de tweedeling verkleint, de markt uit de zorg haalt en zorgt voor betaalbare woningen, dan zijn wij van de partij.’

Waarom is stemmen nu zo belangrijk?

‘De grote vraag na 17 maart is: wie betaalt straks de rekening van de coronacrisis? Dit is de tijd om te stemmen op een partij die dat eerlijk gaat doen. Dus: leg de rekening bij de  bedrijven met grote winsten en mensen die het kunnen missen. Laat die maar eens wat meer bijdragen. Kleine ondernemers, studenten, mensen met een laag inkomen, zorgverleners, gepensioneerden en huurders: die zijn volgens de SP aan de beurt om juist méér ruimte te krijgen. Dat is eerlijk.’