publicatie

Tribune, april 2012

Ledenenquête

Slimmer worden, kansen benutten

Zo'n 3000 leden hebben aangegeven dat ze zich actief willen inzetten voor de partij.

Tekst: tekst Rob Janssen

Foto: SP Zuidplas

Afgelopen najaar hield de SP een ledenenquête. Uit de resultaten concludeert Arjan Vliegenthart, directeur van het Wetenschappelijk Bureau van de SP, dat de partij er goed voor staat. ‘We liggen op koers, de sfeer is goed en de leden waarderen de inzet van de partij.’ Maar er is meer.

Van alle SP-Kamerleden wordt Emile Roemer door zijn partijgenoten het hoogst gewaarderd: hij krijgt een 8,6 als rapportcijfer. Jan de Wit (7,9) en Ewout Irrgang (7,8) mogen zich nummer twee en drie noemen. De bekendste Kamerleden zijn Roemer en Harry van Bommel; zij worden door 90, respectievelijk 80 procent van de geënquêteerden gekend. Veruit de meeste SP’ers zijn optimistisch: maar liefst 73 procent verwacht dat de SP bij de eerstvolgende Kamerverkiezingen zetels zal winnen, slechts 2 procent verwacht verlies. Tweederde van de respondenten vindt dat de partij met andere partijen moet samenwerken in een kabinet. Linkse samenwerking geniet dan veruit de voorkeur: voor de voorstanders van samenwerking is de PvdA (79 procent) favoriet, GroenLinks (77 procent) volgt. Meer dan de helft van de SP-leden vindt de afbraak van sociale rechten en voorzieningen het grootste probleem van de samenleving op dit moment. En bijna de helft noemt de oneerlijke verdeling van kennis, macht en inkomen in Nederland en in de wereld een groot probleem.

‘Dat laatste vind ik echt iets om trots op te zijn,’ zegt Arjan Vliegenthart, ‘want het toont aan dat SP’ers echte internationalisten zijn.’ Tegelijkertijd laat de enquête zien dat sommige problemen die een aantal jaar geleden hoog op de agenda stonden nu minder urgent gevonden worden. Zo is het opvallend dat het internationaal terrorisme veel lager scoort als grootste dreiging dan tijdens de ledenenquête van 2005. Volgens Vliegenthart heeft de ledenenquête naast de genoemde cijfers veel opgeleverd. Zoals het gegeven dat meer dan 3.000 leden aangaven dat ze zich actief willen inzetten voor de partij. ‘Dat is een groot potentieel dat perspectieven biedt. Er ligt een belangrijke taak voor de afdelingen om te onderzoeken welke perspectieven dat zijn. Hetzelfde geldt voor het feit dat we van de enquête-deelnemers weten in welke bedrijfstak ze werken en wat hun beroepsgroep is’, aldus Arjan Vliegenthart.

‘Een partij voor de mensen is een partij ván de mensen’

Hij vervolgt: ‘Aan ledenonderzoek heeft de partij altijd gedaan. Het is voor ons ook van groot belang. Een partij voor de mensen kan niets anders dan een partij ván de mensen zijn. Dat lukt alleen als we onze mensen, onze leden, kennen. Wie zijn zij? Anders gezegd: wie zijn wíj? Wat drijft ons? Welke opleiding hebben we genoten, hoe kijken we tegen de politieke uitdagingen aan? Wie zijn onze mogelijke politieke bondgenoten? Van welke maatschappelijke organisaties zijn wij lid? Als we dat allemaal weten worden we sterker, slimmer en krijgen we de kans om ons potentieel optimaal te benutten. In die zin gaan we dan ook met de uitkomsten van de enquête aan de slag om nog gerichter onze boodschap voor het voetlicht te brengen en mensen gericht te benaderen om zich in te zetten voor de partij.’

Aan de enquête deden bijna 16.000 leden mee, ruim eenderde van het totaal aantal leden. Die respons is iets lager dan bij de vorige ledenenquête in 2005. Vliegenthart: ‘Het blijft een uitdaging voor de partij om álle leden duidelijk te maken dat zij ertoe doen, dat hun mening en ondersteuning het verschil kan maken.’ Het actuele ledenaantal bedraagt 44.783 (stand 23 maart 2012). Daarmee is de SP nog steeds – na de PvdA en het CDA – de derde partij van Nederland. Wel is het ledental lager dan vorig jaar. Afgelopen jaar is namelijk een flink aantal zogenaamde ‘spookleden’ uitgeschreven: leden die al lange tijd geen contributie meer betaalden en niet reageerden nadat de partij hen benaderde.

Terug bij de rapportcijfers. De Tribune kreeg van de enquêtedeelnemers het cijfer 7,6 – een ruime voldoende dus. De Tweede Kamerfractie scoorde met een 7,8 het hoogst. Opvallend detail: van alle items waar in de enquête om een rapportcijfer werd gevraagd (zoals de landelijke website, ROOD, de fracties in Eerste en Tweede Kamer, Europarlement, provincies) kreeg de Tribune met 92 procent de hoogste respons van allemaal.