publicatie

Column

Emile Roemer

Wartaal en rookgordijnen

Je kunt veel van dit kabinet zeggen, maar niet dat het niet creatief is. Als het aankomt op rookgordijnen en propaganda wordt er zo met woorden gegoocheld dat Hans Klok zelfs de weg kwijtraakt.

Neem nou het voorstel voor een ‘sociaal leenstelsel’. Rutte pakt je studiefinanciering af en in het vervolg ga je dat geld maar mooi lenen. Sociaal hè?! Nee, niet dus. Het is een ordinaire manier om het studeren fors duurder te maken. Het is asociaal. Wat zeg ik? Het is een leerdrempel, een lesstraf of studie-ontmoediging of juist een onderwijsdwangsom! De PVV kan er ook wat van. Die houdt nog steeds vol dat er niemand ontslagen wordt in de sociale werkplaatsen. Jaaaa… er verdwijnen wel 60.000 arbeidsplaatsen, maar er wordt niemand ontslagen. Het is Wilderiaanse wartaal: je baan verliezen zonder ontslag.

Of neem onze premier. ‘We moeten snoeien om te bloeien,’ zei hij in een debat. Ja – denk ik dan – fijne tuinman is die Rutte. Maar als hij met z’n reusachtige snoeischaar rücksichtslos alles kapot komt knippen, dan komt-ie mijn tuin niet in! Snoeien is goed, maar net als bij mensen knip je de meeste kwetsbare planten niet tot op de wortels kaal.

Ik wil maar zeggen: woorden zijn de wapens van de politiek, maar als die woorden misleiding worden, raakt het debat vervuild. En juist daarom moeten wij ons niet gek laten maken door de rookgordijnen van Rutte en de wartaal van Wilders.

Emile Roemer, fractievoorzitter SP