publicatie

Tribune, september 2010

De Tribune is vernieuwd

Foto: Diederik Olders

Sinds eind 2009 kwamen de Tribuneredactie, de SP-vormgevers, partijvoorzitter Jan Marijnissen en algemeen secretaris Hans van Heijningen regelmatig samen. Niet voor de gezelligheid, maar om inhoud en vorm van het SP-ledenblad weer bij de tijd te maken.

Voor de vormgeving is Gonnie Sluijs verantwoordelijk: ‘Niet alleen hoor. Mijn collega’s Antoni Gracia, Robert de Klerk en Chris Versteeg hebben net zo hard eraan gewerkt. En natuurlijk heeft het bureau dat de huisstijl ontwierp, Thonik, er ook nog naar gekeken.’ Het meest valt het andere kleurgebruik op. Sluijs: ‘We gebruiken nu veel minder zwarte, roze en rode blokken. Als we al blokken maken, dan zijn ze grijs omdat dat veel meer rust geeft. Daarnaast hebben we een veel leesbaarder tekstletter gekozen, een die het ook goed doet op het wat grove papier dat we voor de Tribune gebruiken.’

Ook de inhoud is veranderd. De redactie wilde af van de dwang om nieuwsberichtjes een vaste lengte te geven. De lengte van berichten kan nu worden aangepast aan de inhoud, in plaats van andersom. Nieuwe rubriekjes als ‘Vroeg of laat’, ‘5 vragen aan’ en ‘Opmerkelijk’ zorgen voor afwisseling. ROOD krijgt een vast plekje voorin en Theo de Buurtconciërge staat weer achterop. Sluijs: ‘Tot nu toe hadden we een foto over de hele omslag van de Tribune. Bijzonder idee, en het zag er mooi uit. Maar het was elke keer bijna onmogelijk om daar geschikte foto’s voor te vinden.’ Er is veel veranderd, maar het ledenblad blijft volgens Sluijs herkenbaar: ‘Als ik één woord moet bedenken voor wat we gedaan hebben, dan is het: opgefrist.’