publicatie

Column

De storm van rechts

Emile Roemer, Fractievoorzitter SP

Wie mij omver wil blazen, moet van goede huize komen. Toch was het de wetenschappers van de TU Delft bijna gelukt. In hun windtunnel mocht ik een stormbestendige paraplu uitproberen. Een briljante uitvinding. Zelfs windkracht zeven kreeg ons niet klein; de paraplu en ik, wij bleven overeind. Even daarvoor was ik al onder de indruk geraakt van de nieuwste zonnepanelen. Ik was daar te gast om te kijken hoever we zijn met het ontwikkelen van nieuwe duurzame energie. Op zoek naar antwoorden op huidige problemen.

Door macht, geld en gemakzucht raakt de wereld steeds dieper verwikkeld in de energiecrisis. De fossiele brandstoffen raken op en het klimaat verandert door de stijgende CO2- uitstoot. We kunnen het ons niet langer permitteren om voor deze problemen de kop in het zand te steken. Meer kolencentrales en CO2-opslag zijn tot nu toe de antwoorden van rechts geweest op het klimaatprobleem.

Voor de aanzwellende storm van rechts is ook een stormbestendige paraplu nodig. Behalve het milieu dreigt ook de sociale bescherming het te begeven. De zwaksten in de samenleving zullen als eerste kopje onder gaan en de spanning tussen bevolkingsgroepen wordt groter.

Nederland heeft stevige bescherming nodig om de storm van rechts te doorstaan. Dan kom je uit bij een partij die zich niet weg laat blazen en die rotsvast staat voor een duurzame, menselijke en sociale samenleving. Een partij die niet teruggrijpt op oude oplossingen maar zich laat inspireren door slimme wetenschappers, duurzame ondernemers en creatieve werknemers.

De SP legt zich niet neer bij de sluipende verrechtsing van Nederland. Wij staan niet toe dat mensen gediscrimineerd worden, het milieu verwaarloosd raakt en sociale voorzieningen overboord gaan. De SP is de stormbestendige paraplu voor alle Nederlanders die overeind willen blijven in de storm van rechts. En we zullen overeind blijven, al wordt het windkracht 10.