publicatie

Column

Het CDA en de PVV

Jan Marijnissen, Voorzitter SP

Onze partij zal nooit een coalitie aangaan met een partij die systematisch mensen wegzet vanwege de religie die ze aanhangen. Het beledigen, honen, jennen en discrimineren van een bepaalde groep mensen staat haaks op de menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit die de SP nastreeft. Daarom hebben wij al vóór de verkiezingen een coalitie met de PVV uitgesloten. Zo niet de VVD (de baarmoeder van de PVV)… en het CDA.

Nadat paars-plus onmogelijk bleek, kwam ultrarechts in beeld. Plots kwam het CDA met het argument dat de grote winnaar van de verkiezingen, de PVV, kost wat kost in de regering moest. Dat hoorde we eerder ook al toen de LPF vijfentwintig zetels behaalde. Jammer dat wij in 2006 een dergelijk geluid uit de christendemocratische hoek niet mochten vernemen.

Het CDA, de grote verliezer van de verkiezingen, heeft bij herhaling beweerd dat er geen alternatief zou zijn voor deze pikzwarte coalitie. Onzin, en dat weet Maxime Verhagen zelf natuurlijk ook. De zogenaamde Roemervariant, een centrumlinkse coalitie van PvdA, CDA, SP en GL, is niet eens onderzocht – terwijl deze coalitie wél kan rekenen op een meerderheid in de Tweede én Eerste Kamer, en op veel meer draagvlak in de samenleving.

Op het moment dat ik dit schrijf, is net bekend geworden dat Wilders zegt onvoldoende vertrouwen in de eenheid van het CDA te hebben en dat hij daarom de stekker uit de besprekingen trekt. Opluchting bij velen; vooralsnog komt er geen ultrarechtse coalitie. We zijn door het oog van een naald gekropen. Maar maximale waakzaamheid en weerbaarheid blijven geboden. CDA en VVD hebben immers getoond graag een kabinet te willen met de Partij voor de Vrijheid, die de ‘vrijheid’ slechts gunt aan hen die zijn goedgekeurd door Wilders.

PS: Tijdens mijn vakantie heb ik een boek gelezen van Sebastian Haffner, getiteld ‘Het verhaal van een Duitser, 1914 – 1933’ (Rainbow Pockets, 2009). Van harte aanbevolen.