Tribune 5/99: Column Jan Marijnissen

Afzwaaiers van de eeuw

Vroeger was "een afzwaaier" een dienstplichtige die na anderhalf jaar zijn militaire pakje mocht uittrekken. Nu is "een afzwaaier" een bom die als "bijkomende schade" terechtkomt op het hoofd van onschuldige burgers.

Het is nu 10 mei en de oorlog gaat onverminderd door. Gisteren bombardeerde de NAVO de Chinese ambassade in Belgrado, "foutje van de CIA". Eerder waren de inzittenden van een bus en een trein, een konvooi vluchtelingen en bewoners van diverse woonwijken het slachtoffer van de "slimme" bommen. De illusie van "de schone oorlog" wordt door de NAVO zelf aan diggelen geschoten. Hoe fout Milosevic ook mag zijn, de vraag blijft: "Waar haalt de NAVO het recht vandaan onschuldige mensen te bombarderen, bedoeld of onbedoeld?"

"Maar wij willen deze slachtoffers helemaal niet!" zegt NAVO-woordvoerder Shea nu zowat iedere dag. "We kunnen het alleen niet vermijden, omdat we doorgaan met bombarderen."

Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen daden. Dat geldt voor Milosevic en alle andere verantwoordelijken voor de honderdduizenden vluchtelingen, maar het geldt ook voor Clinton en alle andere verantwoordelijken voor het massieve NAVO-geweld, zoals de Nederlandse regering en het Nederlandse parlement.

SP-Kamerfractie en SP-congres hebben zich ondubbelzinnig uitgesproken: de bombardementen zijn onrechtmatig en bemoeilijken alleen maar de oplossing van de problemen. Ik hoop dat alle mensen die dachten dat bommen zouden helpen, nu inzien dat dit niet zo is. Over een paar maanden zullen we de meest gewelddadige eeuw van de mensheid "afzwaaien". Laten we de lessen van het Balkan-drama vooral meenemen naar de volgende eeuw.

• Nieuws: Het Binnenhof / Aktie / Bulletin Board

• Column Jan Marijnissen: Afzwaaiers van de eeuw

• Met de oorlog in Joegoslavië is precies bereikt wat de NAVO zei te willen voorkomen. Een gesprek met SP-defensiewoordvoerder Harry van Bommel over zijn taaie verzet tegen de bombardementen.

• "Ik ga door voor een feministisch schrijfster, maar ik ben niet zo'n barricadenbeklimster,' zegt Yvonne Kroonenberg.

• Donderdag 10 juni: Europese verkiezingen. Wat heeft een partij als de SP te zoeken bij die verzameling van zakkenvullers? Lijsttrekker Erik Meijer geeft antwoord: "We willen juist tegengas geven. Want wie zwijgt, stemt toe!"

• De schuldenlast hangt als een molensteen om de nek van de Derde Wereld. Jubilee 2000 heet de wereldwijde campagne om de armste landen schuldenvrij het nieuwe millennium in te laten gaan.

• Theo de Buurtconciërge; strip van Wim Stevenhagen