Het vermogen van de pensioenfondsen is de afgelopen 12 jaar van zo’n 600 tot bijna 2.000 miljard gestegen. Het geld klotst tegen de plinten. Ondertussen hebben gepensioneerden in diezelfde periode geen indexatie gekregen van hun pensioen. Daarom hebben zij nu meer dan 20% koopkrachtverlies, omdat alle kosten wel elk jaar stijgen.

Velen hebben nu moeite rond te komen of kunnen niet zoals gehoopt genieten van hun pensioen. Dit treft ook de werkende mensen van nu; zij moeten eindeloos doorwerken, krijgen niet meer AOW op 65 en ook eerder stoppen met werken bij zware beroepen is hen ontnomen. Het pensioenakkoord is een drama. Dat moet anders. Maar dat gaat niet vanzelf, dat kunnen we alleen samen voor elkaar krijgen.

Pensioenactie

Kom naar de bijeenkomsten!

Door het hele land organiseren we pensioenbijeenkomsten, met SP-Kamerlid Bart van Kent, vertegenwoordigers van Actiecomité Red het Pensioenstelsel en verschillende pensioenexperts. Mis het niet en zorg dat u erbij bent op een van deze bijeenkomsten.

Ons standpunt: AOW op 65

We verlagen de AOW-leeftijd naar 65 jaar, zodat iedereen voortaan vanaf 65 jaar kan stoppen met werken. Werknemers krijgen het recht om na hun 65ste door te werken, als mensen daar bewust voor kiezen. De AOW gaat met minimaal een kwart omhoog. Zo zorgen we dat onze gepensioneerden meer te besteden krijgen. Er moet een nieuw pensioenakkoord worden gesloten zodat de pensioenen kunnen meestijgen met de prijzen.

Zekerheid over de waarde van je pensioen is erg belangrijk, voor de gepensioneerden van nu, maar ook voor werkenden en jongeren die sparen voor later. Wij vinden dat pensioenfondsen zich niet te rijk moeten rekenen. De reserves moeten op orde zijn zodat iedereen er zeker van kan zijn dat het pensioen op orde is. Maar pensioenfondsen moeten ook niet gedwongen worden zich arm te rekenen waardoor ouderen onterecht gekort worden.