Leijten: Klimaatplannen Jetten en Rutte bieden miljoenen Nederlanders geen zekerheid

Renske Leijten

De tekentafelplannen van het kabinet voor het klimaat laten wederom vooral zien dat het kabinet echt geen enkel idee heeft hoe hoog het water veel mensen in Nederland tot aan de lippen staat. Subsidies voor een tweedehands elektrische auto zijn daar een wrang voorbeeld van: onbereikbaar voor veel gezinnen die nu al niet of net aan rond kunnen komen. SP-Kamerlid Renske Leijten: ‘Er wordt door Jetten en Rutte een oerwoud opgetuigd met duizend-en-één loketten en potjes klimaatgeld, daar weet je nu al van dat veel mensen daar hun weg niet in gaan vinden. Het kabinet lijkt te geloven in ‘trickle down klimaatbeleid’, als het voor de rijken en bedrijven maar goed geregeld wordt, dan komen de kruimels vanzelf wel bij de rest van Nederland terecht. Dat is geen rechtvaardig klimaatbeleid. Wat je er wel mee bereikt is dat miljoenen Nederlanders nu in onzekerheid zitten over wat er staat te gebeuren en wat ze straks moeten betalen. Precies het tegenovergestelde van de mooie woorden in hun plannen.’

Een schoner klimaat gaat we wat de SP betreft niet individueel bereikt worden, maar wel door het collectief aan te pakken. Door zonnepanelen op alle daken te plaatsen (zoals de SP heeft laten berekenen in dit plan) en massaal huizen te isoleren. Door onze energie te nationaliseren en te vergroenen, in plaats van miljarden aan ze over te maken zoals we deze winter hebben gedaan. Door het openbaar vervoer veel goedkoper te maken en geen winst uit ons openbaar vervoer in de zakken van buitenlandse staatsbedrijven te laten verdwijnen. Leijten: ‘De overheid zou, net zoals we dat decennia geleden met het overgaan op gas hebben gedaan, voorop moeten gaan en kosteloos zonnepanelen moet installeren en het energienet weer op orde moeten brengen. Door te kiezen voor een doolhof aan regeltjes en potjes en mensen individueel verantwoordelijk te maken voor verduurzaming, haal je de steun weg onder het klimaatbeleid. Mensen zitten in onzekerheid en het wantrouwen wordt hiermee alleen maar gevoed. Onnodig en heel dom.’

Betrokken SP'ers