SP presenteert Atlas van de macht van de wapenindustrie

Van elke twee euro die wereldwijd omgaat in de handel in wapens gaat er één euro via een financiële constructie door Nederland. De helft van de top honderd grootste wapenproducenten heeft een vestiging in ons land. Het kleine Nederland blijkt een spil te zijn in de internationale wapenhandel. Dat blijkt uit het rapport Atlas van de macht van de wapenindustrie dat vandaag op de Vredesdag van de SP werd gepresenteerd. SP-leider Lilian Marijnissen: ‘De permanente oorlog kent alleen maar verliezers, behalve de wapenindustrie. Meer oorlog is simpelweg meer winst en dat deugt niet. Nog erger is de immens grote rol van Nederland hierin. Wat de SP betreft gaat daar een einde aan komen door strengere regels te stellen voor wapenexport en een einde te maken aan het belastingparadijs Nederland, zeker voor wapenbedrijven. Wij gaan hier voorstellen voor doen en deze strijd aan.’

Lees hier de Atlas van de macht

De SP met Kamerlid Jasper van Dijk voorop verzet zich al jaren tegen de permanente oorlog waar Nederland steeds aan mee heeft gedaan. Als een van de weinige partijen was de SP tegen de oorlog in Afghanistan en Irak. Van Dijk: ‘De oorlogen waar Nederland steeds achter de Amerikanen aanliepen zijn allemaal faliekant mislukt. We hebben de beelden van de chaotische evacuatie uit Afghanistan nog voor ogen, om maar niet te spreken over de honderdduizenden doden die daar zijn gevallen. Deze oorlogen zijn gepaard gegaan met een haast verborgen oorlogseconomie. Die economie hebben wij met onze Atlas in kaart gebracht en willen we wij ontmantelen.’

De SP is een actie gestart om een einde te maken aan de grote rol van Nederland in de internationale wapenhandel.
Spreek je uit en steun de actie op sp.nl/vrede

De Vredesdag van de SP

De toespraak van Lilian Marijnissen op onze Vredesdag.

Bekijk hieronder de uitzending van de Vredesdag 2021.