Strijd voor mensenrechten Azerbeidzjan verdient steun

SP-Tweede Kamerleden Harry van Bommel en Michiel van Nispen en Eerste Kamerlid Tiny Kox hadden vandaag een ontmoeting met de Azerbeidjaanse mensenrechtenactivisten Leyla en Arif Yunus en hun dochter, Dinara. Tijdens het gesprek was veel aandacht voor de belabberde mensenrechtensituatie in het land.

Leyla en Arif Yunus werden vorig jaar in Azerbeidzjan veroordeeld tot jarenlange gevangenisstraffen. Hun veroordeling leidde tot wereldwijd protest van mensenrechtenorganisaties en politieke partijen. In detentie werden beiden slecht behandeld. Inmiddels zijn zij om medische redenen voorwaardelijk vrij. Hen is toegestaan naar Nederland te reizen, waar hun dochter al langer verbleef. Van Bommel: ‘Dat Leyla en Arif nu in Nederland zijn, is het gevolg van het opvoeren van de druk door de internationale gemeenschap in zowel nationale parlementen, de Raad van Europa en het Europees Parlement. De SP heeft in de Tweede Kamer deze kwestie ook regelmatig aangekaart. De Nederlandse regering zich heeft ingespannen om het echtpaar Yunus naar Nederland te laten komen.’

Kox: ‘Het is een heel goede zaak dat de mensenrechtenverdedigers uit Azerbeidzjan nu hier zijn en recent bovendien een aanzienlijk aantal gevangenen eindelijk is vrijgelaten, maar de strijd is zeker nog niet gestreden. Er zitten nog meer politieke gevangen achter slot en grendel, denk bijvoorbeeld aan de vorig jaar veroordeelde onderzoeksjournalist Khadija Ismayilova en oppositie politicus Ilgar Mammadov. Ook zij verdienen onze steun.’

Van Nispen nam eerder, in juni vorig jaar, deel aan de protestloop ‘Run for Leyla’. Dat was een door Amnesty International georganiseerde hardloopwedstrijd rondom de ambassade van Azerbeidzjan in Den Haag.