Lilian Marijnissen: 'Laat de ideeënstrijd nu losbarsten'

Het kabinet is gevallen, Mark Rutte gaat eindelijk weg en alles ligt nu open voor verandering. Dit is dan ook hét moment voor de SP, zegt lijsttrekker Lilian Marijnissen: 'Na jaren verstikkende dominante VVD-politiek is het nu tijd om Nederland weer op te bouwen.'

Het is de tweede keer dat Marijnissen lijsttrekker is bij de verkiezing van de Tweede Kamer. In tegenstelling tot de vorige verkiezing, waarna het kabinet Rutte III een doorstart maakte met exact dezelfde partijen en plannen, staat de politieke werkelijkheid nu compleet op zijn kop. Een kans die de SP wel móét grijpen om Nederland weer op te bouwen na vele jaren van afbraak.

Marijnissen: ‘Er is de afgelopen weken veel gebeurd. Er waren partijen, zelfs in de oppositie, die het vertrek van Rutte een verdrietige dag noemden. Het is juist heel goed voor Nederland dat hij weggaat! De VVD-politiek heeft zoveel afgebroken in ons land, kijk alleen al naar de verzorgingshuizen die zijn gesloten, de grote vermogensongelijkheid in Nederland en een betaalbaar huis is nauwelijks meer te vinden. Wat ik bij mezelf bespeur, en ook bij veel SP’ers om mij heen, is dat er nu eindelijk echt ruimte is voor een fundamentele ideeënstrijd. Niet een klein beetje meer of minder afbraakpolitiek, maar een echt andere koers. Dat stemt mij heel erg optimistisch.’

Dit gevoel sluit aan bij een oproep die Marijnissen eerder ook al deed in het Kamerdebat over de val van het kabinet: ‘Wat ik zal blijven herhalen is dat het nu moet gaan over die ideeën en idealen: de oplossingen voor Nederland. Niet over of iemand een oude witte man is of over vrouwelijk leiderschap of andere lege campagnepraat. Het gaat mij om de ideeën voor Nederland. Hoe gaan we ons land weer opbouwen? Dan moeten de verschillen ook duidelijk worden. Het gaat ergens over!’

Giftig Den Haag

Dat het in de Haagse politiek tot nu toe juist niet gaat over de ideeën maar vooral over beeldvorming, stoort Marijnissen. Renske Leijten, onlangs vertrokken als Kamerlid, noemde het zelfs een giftige plek om te werken. Wat bezielt Marijnissen dan om zich nog een keer verkiesbaar te stellen als lijsttrekker, denk je dan. Voor het antwoord op die vraag kijkt Marijnissen vooral naar wat er buiten de Tweede Kamer gebeurt: ‘De energie voor dit werk, je inspiratie en ideeën, die moet je vooral van buiten Den Haag halen. Dat doe je door bijvoorbeeld mensen in de zorg te spreken om te horen hoe het daar gaat. Of door een dienst mee te lopen met de politie om zelf te zien hoe dat is en wat er beter kan. Door op straat te zijn en naar mensen te luisteren. Tegelijkertijd is in Den Haag natuurlijk wel veel te bereiken. Maar de echte verandering ontstaat daar niet. Die komt vanuit de samenleving en die moeten wij organiseren. Ik geloof in het bouwen van coalities. Dat gaat niet om fractiefusies, maar bijvoorbeeld om samenwerking met de milieubeweging, de vakbeweging en mensen die strijden voor een eerlijk pensioen.’