publicatie

Column

Jan Marijnissen

2 maart: Dag van Protest

Op woensdag 2 maart hebt u het voor het zeggen. In vier jaar tijd is dat meestal maar op vier dagen het geval: de kiezer bepaalt dan welke partij zijn vertrouwen krijgt, en bepaalt daarmee hoe de volksvertegenwoordiging er uit komt te zien. Op 2 maart kiezen we de ‘gemeenteraad’ van onze provincie, de Provinciale Staten. De Provinciale Staten beslissen over de inrichting van stad en platteland, belangrijke natuur- en milieuonderwerpen, de jeugdzorg en nog meer belangrijke zaken. Daarom is het van belang dat onze partij daar sterk vertegenwoordigd is. Duidelijk.

Maar er is meer. De leden van Provinciale Staten kiezen in mei de leden van de Eerste Kamer. Dat is de tweede belangrijke reden waarom het van belang is dat u op 2 maart naar de stembus gaat, en liefst zo veel mogelijk anderen meeneemt.

De Eerste Kamer maakt deel uit van het parlement. Daarom moet de regering voor het doorvoeren van wetten ook de steun hebben van de meerderheid van de Eerste Kamer. Het kabinet-Rutte heeft daar nu geen meerderheid. De minister-president wil graag dat dat na 2 maart anders wordt. Maar al degenen die het niet eens zijn met de plannen van Rutte en de zijnen, hopen dat hun meerderheid behouden blijft. Want alleen dan moet Rutte praten met de andere partijen (niet zijnde CDA, VVD en PVV) om een meerderheid te krijgen voor zijn plannen.

Kort en goed: zoals alle verkiezingen zijn ook deze van het grootste belang. Krijgen CDA, VVD en PVV vrij spel of worden ze door de kiezer gedwongen rekening te houden met de mening van bijvoorbeeld de SP?

Daarom roep ik u op te gaan stemmen. Noteer bij 2 maart: STEMMEN! En, zoals gezegd: roep familie, vrienden, kennissen en collega’s op hetzelfde te doen. Want thuisblijven helpt niet, SP stemmen wél.

Jan Marijnissen