publicatie

Tribune 2/2011 :: 2 maart: een dag van protest

Tribune, februari 2011

Kabinet laat pas na verkiezingen ware gezicht zien

2 maart:een dag van protest

Tekst: Rob Janssen Foto: Bas Stoffelsen

Emile Roemer feliciteert Tiny Kox tijdens de partijraad op 22 januari 2011.

Op 2 maart staat er veel op het spel. Nederland stemt voor de Provinciale Staten en de Eerste Kamer, maar oordeelt ook over het beleid van het kabinet-Rutte. Vandaar dat de SP de tweede dag van maart heeft omgedoopt tot een dag van protest. SP-voorman Emile Roemer en Tiny Kox, lijsttrekker voor de SP-senaatsfractie, leggen uit waarom.

De een is zojuist door de SP-partijraad gekozen tot lijsttrekker voor de Eerste Kamerfractie, de ander is volgens vriend en vijand uitgegroeid tot hét gezicht van de oppositie: Tiny Kox en Emile Roemer. Voor beiden reden genoeg om goed gehumeurd te zijn. ‘De partij zit weer in de lift’, stelt Kox vast. ‘Volgens opiniepeilingen zouden we op dit moment goed zijn voor twintig zetels in de Tweede Kamer. Oké, het zijn maar peilingen, maar ze geven wel een trend aan. Wat ik tijdens uiteenlopende partijbijeenkomsten ook heb gemerkt – en dat is veel belangrijker – is dat er weer sprake is van een enorme strijdlust. De sfeer is goed in de partij en ja: dat is reden voor optimisme.’

Dat Mark Rutte en zijn kabinet in de peilingen ook goed scoren is volgens Tiny Kox, sinds 2003 fractievoorzitter in de senaat, wel te verklaren. ‘Een nieuwe minister-president heeft bij de mensen meestal veel krediet. En ik moet zeggen: Rutte heeft zijn communicatie goed op orde. Maar vergeet niet dat nog maar weinig van zijn échte plannen omgezet zijn in wetten. Ik weet zeker dat de mensen ná 2 maart een heel andere mening over deze regering zullen krijgen.’ Ook Emile Roemer is daarvan overtuigd: ‘Pas na 2 maart zal dit kabinet z’n ware gezicht laten zien. Op dit moment zijn ze zogenaamd aan het nadenken over bezuinigingen op tal van terreinen. Want ze willen per se die 18 miljard aan bezuinigingen doorvoeren. Dat betekent dat er nóg forser gesneden zal worden in de sociale zekerheid, de gezondheidszorg, onderwijs, natuur en cultuur. Die plannen legt het kabinet natuurlijk niet vóór de verkiezingen op tafel. In plaats daarvan komen ze met wat ik noem ‘positief strooigoed’, zoals boeven hard aanpakken en de maximumsnelheid naar 130 kilometer per uur. Maar nogmaals: met de échte harde ingrepen komen ze pas na de Statenverkiezingen.’ Roemer vindt het opmerkelijk dat premier Rutte vooralsnog aan geen enkel verkiezingsdebat meedoet. ‘Hij denkt: ik ben nú nog goed in beeld, ik lig nú nog goed in de peilingen. Het is alsof hij heel goed aanvoelt dat de pret over is als mensen in de gaten krijgen wat zijn kabinet daadwerkelijk van plan is’, aldus Roemer.

‘Op 2 maart telt elke stem voor drie’

‪Volgens het tweetal zijn er drie goede redenen om op 2 maart op de SP te stemmen. ‘Allereerst is er natuurlijk het provinciale protest’, legt Kox uit. ‘Vier jaar geleden boekten we in de provincies onze grootste overwinning ooit. Toch werden we overal buiten de provinciebesturen gehouden. Dat hebben we geweten. Om maar eens wat te noemen: er vond een uitverkoop plaats van onze energiebedrijven Nuon en Essent, megastallen verschenen her en der. Met SP’ers in de colleges van Gedeputeerde Staten was dat nooit gebeurd. Een ander belangrijk punt is de samenstelling van de Eerste Kamer, die wordt gekozen door Provinciale Staten. Als de huidige coalitiepartijen straks in de Eerste Kamer geen automatische meerderheid hebben voor wetsvoorstellen, dan betekent dat dat het kabinet geen gemakkelijke ‘walk-over’ heeft met zijn beleid. En dat zeg ik niet alleen met een politieke achtergrond. Ik denk dat het sowieso goed is dat de Eerste Kamer nog eens extra kritisch kijkt naar de kwaliteit van een bepaald wetsvoorstel. Dan maakt het geen verschil of je links of rechts bent.’ Kox noemt diverse voorbeelden van momenten waarop de Eerste Kamerfractie haar tanden liet zien. Zo verhoogde de Eerste Kamer de druk voor een onderzoek naar de oorlog in Irak. Ook vond het omstreden landelijk elektronisch patiëntendossier geen doorgang, mede dankzij de inzet van SP-senator Tineke Slagter. En in december nog blokkeerde de Eerste Kamer de btw-verhoging op theaterkaartjes. Die kwestie werd gezien als de eerste aanvaring van premier Rutte met de senaat.

Emile Roemer: ‘Rutte heeft gezegd dat 2 maart de eerste test voor zijn kabinet wordt. Die uitdaging neem ik graag aan. En ik maak ervan: 2 maart wordt een pro-test tégen zijn kabinet. En dat is de derde reden om op de SP te stemmen.’

Genoemd protest is veelomvattend. Het is protest tegen de bezuinigingen op onderwijs, cultuur en ontwikkelingshulp. Protest tegen het feit dat van de mensen met de minste schuld aan de crisis het meest wordt gevraagd. Protest tegen het feit dat het rijkste kwart van de Nederlanders er de komende jaren nog verder op vooruitgaat. Protest tegen de aanval op de huurders, AOW’ers, studenten, mensen met een uitkering, mensen met een baan in de sociale werkvoorziening.

Roemer: ‘Dit kabinet zet overal de botte bijl in. Overal moet geld vandaan komen, behalve bij degenen die het meeste kunnen missen. Het minimumloon is tegenwoordig niet meer veilig, maar van de belastingaftrek voor miljoenenhypotheken moet je afblijven. Ondertussen komen steeds meer mensen onder het bestaansminimum. Kortom: meer dan ooit is het belangrijk dát de mensen gaan stemmen. Thuisblijven helpt niet.

Op 2 maart telt iedere stem voor drie.’