opinie
Michiel van Nispen:

Voorkom grote ellende, stop trucs gokreclame

Om verslaving en financiële problemen voor te zijn, moeten ongerichte gokreclames verboden worden, stellen Michiel van Nispen, Miriam Bikker en Floor van Bakkum. Het bezoek aan goksites stijgt explosief.

Sinds de opening van de markt voor onlinekansspelen op 1 oktober vliegen de gokreclames eenieder om de oren. Die reclames, soms irritant of misleidend maar in ieder geval heel erg veel, zijn gericht op iedereen die tv kijkt, radio luistert, of zich op internet of sociale media begeeft.

Dat is bepaald niet onschuldig. Er moet nu worden ingegrepen, voordat dit tot grote problemen gaat leiden. De reclames van de gokbedrijven hebben natuurlijk geen ander doel dan mensen ertoe aan te zetten een gokje te wagen. Dat heeft natuurlijk effect, dat kan nu al worden vastgesteld. In de eerste twee maanden zien we al een explosieve toename van het totaal aantal uren dat Nederlanders doorbrengen op kansspelwebsites. Dat staat haaks op de doelstellingen van het Nederlandse kansspelbeleid. Het is ook niet in overeenstemming met het doel van het legaliseren van onlinekansspelen: zorgen dat mensen bij vergunde aanbieders terechtkomen in plaats van bij de illegale aanbieders.

Het doel was nooit om gokgedrag aan te wakkeren, maar dat is nu al wel het effect. En als dit argument van het belang van de kanalisering richting de vergunde aanbieders al op zou gaan, dan kan gesteld worden dat die allang is bereikt, gegeven het feit dat mensen de huidige onlineaanbieders al erg goed weten te vinden. Het effect van het reclame-offensief is dat onlinegokken net zo normaal wordt als je Twitter tijdlijn bekijken of scrollen op Funda of Marktplaats.

Gewoon even in de trein of vanaf de bank op je mobiel een gokje wagen, het kan. De stortvloed aan reclames gaat vermoedelijk erger worden als binnenkort nog meer aanbieders zich op deze markt mogen begeven en gaan meedingen om de gunsten van de gokker.

We willen geen Las Vegas aan de Noordzee. Het is belangrijk om nú in te grijpen. Er moet een verbod komen op ongerichte gokreclames. Het kan niet de bedoeling zijn dat een geheel nieuwe groep potentiële gokkers in de verleiding gebracht wordt, maar dat is wel precies wat er gebeurt.

Ook mensen die juist van hun kansspelverslaving af proberen te komen vragen ons met klem om actie te ondernemen tegen de opdringerige, feestelijke of misleidende reclameboodschappen van ex-profvoetballers en andere trucs die langs de randen van de regels scheren. De markt kent geen moraal. Dus moeten we de markt beteugelen. We staan aan de vooravond van heel veel verslavingsproblematiek en financiële problemen die ontwrichtend kunnen werken op levens van mensen, hun omgeving en de samenleving als geheel.

Als we nu niet ingrijpen en de gokreclames fors aan banden leggen zal er een groot maatschappelijk probleem ontstaan, met veel ellende en hoge kosten. Dat moeten we zien te voorkomen. Rien ne va plus!

Michiel van Nispen is Tweede Kamerlid voor de SP, Miriam Bikker is Tweede Kamerlid voor de ChristenUnie en Floor van Bakkum is verslavingsdeskundige.

Dit opiniestuk verscheen op 14-12-2021 in het AD